Hlavní obsah

Tajemné okno: příliš zášti a očekávaný zvrat

Právo, Michal Procházka

Mort Rainey (Johnny Depp) je dalším podivínem z řad spisovatelů, kterého si literatura a v tomto případě literát Stephen King berou na mušku. V novém thrilleru režiséra Davida Koeppa Tajemné okno, natočeném podle Kingovy novely, jej zdobí vše nezbytné, příliš zjitřená fantazie, podivínství a pořádný gauč.

Foto: Mír pro Ukrajinu

Koncert Mír pro Ukrajinu měl za cíl vyjádřit solidaritu, podpořit a povzbudit všechny obyvatele Ukrajiny. Ukázat, že se nás tento konflikt také týká.

Článek

Film jej zastihuje v okamžiku, kdy jej navíc postihl bolestný rozchod se ženou a došla mu umělecká inspirace. Nepomáhají cigarety, spánek, ani upřímné rady té (Maria Bello), která ho opustila. Mort se začne chovat opravdu divně, což herci Johnny Deppovi jde náramně. I s tou brilantní směsicí psychotického narcismu a sebeironie, jakou zvládá jenom on. Depp dokáže hrát, jako by ani druhého na scéně nepotřeboval.

Tajemný jižan hrozí

Najednou se ovšem objeví někdo, koho by Mort určitě nechtěl ani poznat: Střelec, cizinec s jižanským přízvukem, černým širákem a chlapáckými gesty (John Turturro - známý z filmů Big Lebowski a Barton Fink a režisér i protagonista svého filmu Mac). Jako správný buran se chlubí rychlými pěstmi, širokými rameny a tím, že citové trable a časté obtíže v komunikaci řeší ručně.

O to více překvapí, že tenhle vzdělanec ulice a krvavých jatek se začne s Mortem přít o autorství jedné podivínské povídky a sám se vydává za spisovatele. Dokonce pohrozí, že pokud Mort neprokáže, že sporný text napsal dříve, ublíží jemu nebo raději jeho blízkým - svérázný návod, jak řešit některé literární pře. Později po něm Střelec chce, aby Mort vlastní povídku přepsal a pozměnil konec, protože konec, jak se tu říká, je to nejlepší. V tomto případě má navozovat náladovou a vyšinutou situaci, v níž na hrobečku brutálně zavražděných rostou sladké kukuřice.

Dusivá atmosféra smrti

Ocitáme se ponejvíc v uzavřeném prostoru Mortovy chaty stojící na samotě, kam se tradičně uchylují literáti v krizi, jak to bývá v americké literatuře. Jsme přitom až po krk ve světě úzkosti, zášti k bývalé partnerce, mužského zranění a výhružek, které mají poněkud podivný motiv. Ale to není vše, co v dusivé a paranoidní atmosféře nehraje. Zanedlouho začnou kolem Morta záhadně umírat nevinní lidé. Autoři přišli s další variací na psychothriller, který se odvíjí na základě vyšinuté mysli hlavního hrdiny nebo rovnou samotného režiséra. Ten se mimochodem nechal před novináři slyšet, že má rád filmy, v nichž hrdina zešílí uvnitř svého domu. Ale nic proti nikomu, každý má kdesi ukryté výbušné vášně a kritické reakce, svoje "tajemné okno", za nímž si dovede představit, jak někoho bestiálně odkrágluje. Pokud rovnou nerozseká sekerou nebo pečlivě nezaryje rýčem do černozemě, aby se na jeseň urodilo...

Ale tenhle film to samozřejmě neříká příliš vážně. Představou lidské slabosti a dusivého vzteku, který vede k napínavé vraždírně, se snaží bavit. Jako mnohé podobné příběhy i tenhle tyje z nejistoty diváka, který by dlouho neměl vědět na čem je. Čí sleduje ve filmu představy a samozřejmě kdo je doopravdy kdo - a kdo je vrah. Vždyť nejsnadnější zápletka thrilleru pracuje s tím, že rozostří hranici mezi představami a realitou vyprávění. Koneckonců samotný princip kinematografu je postaven na tom, že divák přichází v setmělém sále o svoji totožnost a na chvíli se stává postavou z plátna, někým jiným. Přitom zapomíná sám na sebe.

Očekávaný zvrat

Napínavá podívaná Tajemného okna hraje na strašení i vyhrožování, na dráždění divákových nervů v nočních setmělých scénách i na hrozbu tajemného Střelce. Anglický překlad jeho jména Shooter a Shoot her tvoří hříčku: Střelec a zastřel ji. Stojíme před tajemstvím, které v okamžiku, kdy se vyjeví, přinese podstatný zvrat.

Ale nebezpečí, že by se návštěvník příliš ztotožnil s jedním z hrdinů filmu a vyběhl z kina aby se jal vraždit třeba se zahradnickým náčiním z kolny, skutečně nehrozí. Neštěstím filmu je, že onen zvrat je dopředu celkem čitelný a příliš připravený. Některé okolnosti příběhu tak očividně nehrají, že až příliš dopředu ukazují na zdroj nebezpečí. Návod? Třeba si všimněte Střelcova auta, nebo scény, kdy Mort rozbije zrcadlo, už dost otřepaný filmový symbol. Proč Střelec zdraví pro něj zcela neznámého Mortova souseda? To jsou příliš laciné quizy pro chytré hlavičky. A když je zápletka průhledně schovaná za banální, sentimentální bolestínství, nezbývá se ptát, jestli se někdo nakonec nevydrží nenudit.

Co naplat, že jak Johnny Depp, ale hlavně John Turturro, tenhle herecký chameleón, jak o něm mluví Koepp, jsou výborní. Chtělo by tu méně skryté nenávisti a zášti. Šílenství je oblíbený literární motiv, který otvírá kohoutek s krví. Ale pokud opravdu nepřekvapuje, nešokuje a není "nečekaně šílené", stává se literárním, "normálním" nebo jen nudným.

Tajemné okno, USA (2004) , 96 min.

Režie a scénář: David Koepp, knižní předloha Stephen King, kamera: Fred Murphy.

Hrají: Johnny Depp, John Turturro, Maria Bello, Timothy Hutton, Charles S. Dutton

Související témata:

Výběr článků

Načítám