Hlavní obsah

Synagogou zněly virtuózní housle

Právo, Radmila Hrdinová

Koncertní večer nazvaný Fritz Kreisler a Jasha Heifetz - legendární židovští houslisté 20. století uvedl minulý čtvrtek ve Španělské synagoze houslista Boris Monoszon.

Článek

Dramaturgicky nápaditě vystavěný program upoutá posluchače procházkou hudebními styly od baroka až po jazz a zároveň připomene stěžejní osobnosti houslové školy 20. století - vídeňského rodáka Fritze Kreislera a z litevského Vilniusu pocházejícího Jashu Heifetze.

Boris Monoszon je ukrajinský houslista žijící již řadu let v Praze, vedoucí osobnost komorního orchestru Solisti di Praga a nositel mnoha ocenění. V Kreislerově přepisu Gluckovy melodie z Orfea ed Euridice se Monoszon projevil jako houslista krásného tónu a kantilény, ve variacích na Corelliho téma osvědčil virtuozitu a smysl pro výrazovou proměnu.

Kreislerovy skladby jsou plné muzikantské hravosti, kterou Monoszon umí posluchačům velmi dobře zprostředkovat. Při jeho Alt Wiener Tanzweissen jakoby Španělskou synagogou zavoněl duch vídeňských secesních kaváren. Program vrcholil Heifetzovým přepisem melodií z Gershwinovy Porgy and Bess, a dvěma přídavky Fritze Kreislera, s nímž si Monoszon rozumí nejlépe.

Příjemný hodinový koncert působil dojmem, jako by si sólista (za výborného klavírního doprovodu Miroslava Sekery) s Kreislerovými a Heifetzovými skladbami jen pohrával. Ale zahrát technicky i muzikantsky na úrovni tyto náročné miniatury může opravdu jen výborný houslista. Boris Monoszon opět dokázal, že patří k houslové špičce.

Související témata:

Výběr článků

Načítám