Článek
Tento neřízený, mnohdy svérázný proud vizuálního vyjádření stojí těsně vedle graffiti, často se navzájem mísí a ovlivňují. Výživná, především obrazová kniha mapuje street art v Praze za posledních pět let, přičemž zahrnuje nejen ukázku samolepek a nástřiků (stickers a stencils), které tvoří gros, ale také 3D graffiti, plakáty, mozaiky, prostorové instalace, videoprojekce i různé reliéfy.
„Škála sdělení street artu je – i vzhledem k téměř neomezeným formálním možnostem a kombinacím textu a obrazu – oproti tradičnímu graffiti daleko širší. Jeho poselství je často politické a protikonzumní. Mnoho autorů vytváří subverzivní varianty kulturních archetypů, používá a zneužívá různých marketingových technik…,“ píše dále Pospiszyl.
Celkově se do publikace dostalo na 900 děl zavedených jmen jako Pasta (ten má na svědomí rovněž výběr fotografií), Point alias výtvarník Jan Kaláb, Cheetism, Zipper, Pash nebo Epos.
Street art je pomíjivé umění, proto některé kousky již vzal čas a nová omítka. V této monografii však „žijí“ svým životem dál.
„Mnohokrát se stalo, že jsem uviděl nějaký ‚piece‘ ráno, a když jsem se odpoledne vracel s fotoaparátem, už jsem nic nenašel,“ uvádí ve svém komentáři sběratel Ištván Lékó.
Svou českou galerijní premiéru si street art odbyl minulý měsíc, kdy skončila výstava v pražské Galerii Školská 28. V rámci tohoto projektu vydalo nakladatelství Arbor Vitae (462 stran, 680 Kč) tuto svým způsobem unikátní knihu.