Článek
Grafický design každého člověka celoživotně provází, málokdo ale ví, jaké příběhy za ním stojí. Samotní grafičtí designéři tento obor vnímají především jako službu veřejnosti, která slovy Zdeňka Zieglera „může někdy souviset s uměním“.
Schválně, koho z nich znáte? A že těch jmen je řada, některá jsou i velmi slavná. Ladislav Sutnar, Karel Teige, Alfons Mucha, Jan Solpera, Rostislav Vaněk, Clara Istlerová, Petr Babák, Robert V. Novák, Tomáš Brousil, Marek Pistora, František Štorm, Zuzana Lednická – to je jen zlomek výčtu osobností, které se podílely či podílejí na vytváření obrazu našeho národa nebo formují veřejný prostor a jeho proměnu od 20. století po současnost.
„Identita – příběh českého grafického designu je oslavou české kreativity. Jde o projekt se širokým audiovizuálním záběrem ve formě televizního cyklu, monografie, výstavy a dokumentárního filmu, který bude mít trvalou hodnotu a laická i odborná veřejnost se k němu bude moci opakovaně vracet,“ říkají autoři Identity Filip Blažek a Linda Kudrnovská a producent Michal Gregorini z grafického studia Mowshe. Cílem tvůrců je kromě představení více než stoleté historie oboru i poukázat na jeho vliv na společnost.
Právě vznikající sedmidílný televizní cyklus se objeví na obrazovkách veřejnoprávní televize v roce 2024, scenáristou je Petr Hauzírek, kreativní producentkou za ČT Martina Šantavá.
Smyslem výstavy, která odstartuje příští rok na jaře v regionech a v plné míře vyvrcholí na podzim příštího roku v Museu Kampa, zase bude objasnit, jak jednotlivá díla vznikala a jak pozitivně či negativně ovlivnila nebo ovlivňují naše životy. V rámci projektu vyjde i výpravná monografie.