Hlavní obsah

Surrealismus se vrátil do Mánesa

Právo, Jan Šída

Ikonická díla českých surrealistických mistrů Marie Čermínové alias Toyen a Jindřicha Štýrského lze vidět do 1. února v pražském Mánesu. Volba výstavního místa není náhodná, protože před osmdesáti lety se na stejném místě uskutečnila první prezentace Skupiny surrealistů, kterou připravili Karel Teige a Vítězslav Nezval.

Foto: katalog výstavy

Toyen, Magnetová žena 1934

Článek

Galerie Adolf Loos Apartment and Gallery představuje čtyři obrazy, které jsou zapůjčeny z francouzské sbírky Géraldiny Galateauové a jejichž hodnota je 150 miliónů korun.

V sevřených a komorních prostorách malé výstavní síně zrekonstruovaného Mánesa vyniká vizuální expresivita děl. Amorfní tvary, které balancují na pomezí odpudivosti i latentní krásy, si zároveň pohrávají s erotickými jinotaji. A intenzivně atakují smysly pozorovatele.

Foto: Právo - Jan Šída

Vladimír Franz promluvil na vernisáži o umělecké a ideové podstatě surrealismu.

Podstatou obrazů Štýrského i Toyen je svobodná tvarová improvizace. Oba tvůrci překračují pevně danou hranici mezi abstraktním či konkrétním a slévají oba směry do jednoho proudu. Magnetová žena od Toyen je ideálním příkladem spojení zdánlivě nespojitelného. Torzo načervenalého ženského těla vrůstá do modré hmoty a samo se stává přízračnou krajinou. Černá trhlina symbolizuje klín, ale také hlubokou propast.

Foto: katalog výstavy

Jindřich Štýrský, Člověk sépie, 1934

Štýrský ve svém díle Tekutá panenka naprosto ignoruje tvarové opěrné body. Nechává jen a jen na vnějším pozorovateli, co si z amorfní hmoty vybere. Jediným významovým vodítkem je kapající rudá krev.

Atraktivita surrealismu tkví především v jeho nejednoznačnosti, která je živnou půdou pro fantazii. Tento umělecký směr vždy přitahoval především lidi s výraznou imaginací. Právě díky ní se smazával rozdíl mezi tvůrcem a divákem. Oba totiž mohli překročit společně neostrou linii mezi platonovským světem hmotným a světem idejí.

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz:

Jindřich Štýrský a Toyen však kráčeli vždy o několik kroků napřed, protože měli takříkajíc dáno od boha. A mohli tedy nahlížet ideje v celistvé formě. Ba co víc, byli schopni své halucinogenní vize přenést na plátno.

Související témata:

Výběr článků

Načítám