Článek
Heinz Edelmann se narodil roku 1934 v Ústí nad Labem, které byste tehdy na mapách našli spíše pod názvem Aussig an der Elbe. Jako dítě z česko-německé rodiny byl po válce s rodinou odsunut do Německa a tam studoval na umělecké akademii v Düssedorfu.
Později vzpomínal, že ho v dětství ovlivnily reklamy, které vídával v Ústí: „Městu dominovaly dvě chemické továrny. Můj strýc v jedné z nich pracoval (u Schichta). Měli moderní reklamu. Dlouhou dobu jsem si myslel, že to byly nejskvělejší věci, které jsem kdy viděl,“ cituje z knihy Electrical Banana Muzeum Ústí nad Labem.
Here's a picture of Yellow Submarine artist Heinz Edelmann with a chihuahua pic.twitter.com/jRMi0cu72d
— Robert Beatty (@EdSunspot) September 5, 2017
Edelmann v Ústí hovořil česky, ale později už k tomu neměl příležitost. V Německu se proslavil, když s Willym Fleckhausem stvořili výtvarný styl časopisu twen, který v šedesátých letech určoval trendy. Pracoval taky pro Playboy, Capital nebo FAZ-Magazin.
Největší legendou se stal film Yellow Submarine. Producent Al Brodax v šedesátých letech přišel s námětem animovaného hudebního filmu s Beatles. Když získal jejich souhlas, začali na něm v roce 1967 pracovat s režisérem Georgem Dunningem. Písničky už byly hotové, ale Beatles nemohli a nechtěli sami stvořit animovaný film. Tehdy tvůrci najali Edelmanna, jehož práci znali z twenu, a jmenovali ho art directorem. Ústecký rodák nesázel na americkou líbivost a vybrousil psychedelický styl, který odpovídal éře i náladě tehdejších Beatles. Členové skupiny hráli v krátké závěrečné části snímku.
„Viděl jsem ho sedět za jeho stolem a pamatuji si, jak jsem sledoval vznik Blue Meanies (záporní hrdinové Žluté ponorky). Dával jsem mu zpětnou vazbu,“ zavzpomínal po letech Paul McCartney.
Edelmann ovšem neměl v roce 1967 se skutečnými hippies a psychedelií téměř žádné zkušenosti. LSD prý nikdy nezkusil.
„S ideami květinových dětí jsem byl seznámen až po mém příjezdu do Londýna díky jednomu chlapci z kanceláře. K nám do Německa dorazili hippies až o pět let později,“ uvedl v publikaci Electrical Banana.
Minielektrárny z časů císařpána. Unikát, který zdobí pohraničí
Podle Edelmanna bylo natáčení Yeloow Submarine totální chaos. Neměli pořádný scénář a desítky lidí se pořád hádaly a přícházely s protichůdnými koncepcemi. Hlavní práci musel podle svých slov udělat sám, navrhl téměř všechny postavy. Po dokončení filmu byl vyčerpaný a rád se vrátil do Německa.
Po Yellow Submarine pracoval pro německé televize na animovaném příběhu Das Mädchen von Ipanema (1971) nebo na sérii ZDF Der Phantastische Film. Edelman se dlouho věnoval i knižní ilustraci - jeho nejslavnějším dílem je obálka prvního německého vydání Pána prstenů (Der Herr der Ringe) od J. R. R. Tolkiena.
Rothenburg. Zkázu Československa chystal Henlein v zámku na Chomutovsku
Stal se jedním z nejuznávanějších grafiků a později vyučoval na uměleckých vysokých školách v Düsseldorfu a Kolíně nad Rýnem. V osmdesátých letech byl jmenován profesorem na Státní akademii výtvarných umění ve městě Stuttgart, kde později ve věku 75 let zemřel.
Sudetský tulák
Sudetský tulák je dlouhodobá série kulturně-historických článků. Máte podněty k sudetským tématům? Zašlete je autorovi na: stanislav.dvorak@novinky.cz.