Hlavní obsah

Studentka FAMU Rudolfová natáčí film Zoufalci

Právo, Věra Míšková
PRAHA

Nestává se často, aby studentský film vznikal v profesionálních podmínkách. Scénář posluchačky FAMU Jitky Rudolfové Zoufalci zaujal producenty Kateřinu Černou a Petra Oukropce ze společnosti Negativ natolik, že ho vzali pod svá křídla a získali ke koprodukci i Českou televizi.

Článek

Ústředním tématem filmu je první životní bilance šestice třicátníků. „Člověk si začíná uvědomovat, že už toho dost prožil, že budoucnost není tak otevřená, jako se mu zdálo třeba v osmnácti letech. Zatím ale pořád ví spíš, co nechce, než co chce,“ řekla během pauzy v natáčení režisérka, které do třicítky chybí už jen rok.

„Možná by film mohl mít také podtitul ‘Všichni nakupujeme v Ikee‘. Každý z nás totiž v určitém životním období řešíme stejné problémy. Tak stejné, jak stejné skleničky si kupujeme do kuchyně,“ říká Rudolfová a dodává: „Scénář vznikal z výpovědí kamarádů, kteří byli ochotni mi vyprávět o svých dosavadních životních zkušenostech. Na základě těchto ‘zpovědí‘ pak vznikaly charaktery jednotlivých postav filmu. Všechno je tedy inspirováno skutečností,“ doplňuje a přitom pečlivě sleduje, jak kolegové připravují automobilovou bouračku.

„Ne, nikomu se nic nestane, jen auto bude zmačkané,“ usmívá se a ještě dodává, že herce vybírala tak, aby byli naturelem podobní lidem, které hrají. Před kamerou se tedy střídají Pavla Štorková, Simona Babčáková, Zuzana Onufráková, Michal Kern, Jakub Žáček a Václav Neužil, do dalších rolí režisérka obsadila například Marthu Issovou, Petru Nesvačilovou, Jaroslava Plesla, Helgu Čočkovou, Jiřího Havelku, Jaroslava Rónu.

Můžeme si za to sami

Jedním z šestice herců je Václav Neužil, který se právě převlékl do kostýmu, v němž se za chvíli vybourá v autě. „Jsme Zoufalci, protože se potácíme v osobních krizích, mindrácích a sebenalézání. Zjišťujeme, že to, co jsme ve dvaceti chtěli mít a považovali jsme za samozřejmé, není tak snadné získat. Všichni máme za sebou hořké zkušenosti, za které si většinou můžeme sami,“ vysvětluje herec a dodává, že scénář vyjadřuje pocity jeho generace velmi přesně.

„Vzpomněl jsem si v dobrém na spoustu kamarádů, kteří prožívají vesměs totéž – první životní bilancování, kdy jsme se vymanili nebo chceme vymanit z vlivu rodičů a musíme se už doopravdy postavit na vlastní nohy. Nic už by nemělo být nanečisto.“

Z Jablonce na statek

Natáčení začalo v srpnu v Jablonci nad Nisou, odkud Rudolfová pochází, teď se přesunulo do Prahy. Pak ještě všichni pojedou na statek, kde se pokusí začít žít po svém. „Je to o cestě, na které těch šest lidí dojde k potřebě změny. Chtějí si zkusit model soužití, který není úplně běžný a zažitý,“ říká režisérka, která film točí pod pedagogickým vedením Věry Chytilové.

Při vzniku jejího filmu Hezké chvilky bez záruky také začala spolupráce studentky s Negativem - točila tehdy svůj první film o filmu. Totéž si pak vyzkoušela ještě na Venkovském učiteli Bohdana Slámy a Dětech noci Michaely Pavlátové. „Byla to pro mě velmi dobrá zkušenost, mohla jsem sledovat a být přítomna vzniku tří od sebe tak odlišných filmů i tvůrčích přístupů, což mě zajímalo,“ uvádí Rudolfová a k natáčení Zoufalců ještě podotýká: „Točíme sice v profesionálních podmínkách, ale je to samozřejmě nízkorozpočtový film, přičemž nejvíc nás tlačí nedostatek času.

Premiéru máme naplánovanou na podzim příštího roku. V nejbližších dnech bychom měli odjet natáčet na statek v Lukově, o němž se traduje, že ho navštívil Napoleon při cestě ke Slavkovu… Tak tedy uvidíme, jak dopadneme my…,“ uzavírá mladá filmařka.

Související témata:

Výběr článků

Načítám