Článek
Ten, který není dobrý, se jmenuje PROKLETÍ a je to horor. Může vám připadat, že v českém názvu je chyba a že původní CURSED znamená "prokletý", ovšem distributor to přeložil správně, protože nejde o "nějaké jedno prokletí", nýbrž o "dva prokleté" (ach, ta čeština je tak úžasná). Konkrétně o dva sourozence (Christina Ricciová a Jesse Eisenberg), které jednou v noci pokouše vlkodlak (tudíž je nakazí) a oni se s tím musí vyrovnat. Dívka tomu nevěří, zatímco hoch tomu věří a docela se mu líbí, že začíná mezi spolužáky být víc "cool", než byl předtím. A někde pořád běhá ten vlkodlak...
Christina Ricciová byla odjakživa k nakousnutí, ale teď už má pubertu za sebou a musím konstatovat, že začíná vypadat nějak divně. Nevím, jestli měla nějakou plastiku obličeje, nebo prostě přestává být hezká a maskéři se to snaží nějak (ne moc úspěšně) kamuflovat, ale v jejím obličeji začínají být patrné náznaky michaelojacksonovské umělosti.
To je ale spíš jen taková zajímavost. Vyložený problém je v tom, jak vypadají vlkodlaci. Ti jsou totiž bez výjimky strašní jedním ze dvou způsobů: Vlkodlaci A jsou digitální, vypadají jako něco z videohry a jejich tělo při pohybech vůbec nepůsobí dojmem, že váží 100 kilo. Vlkodlaci B jsou mechaničtí a vypadají ještě směšněji - většinou jde o detailní záběr hlavy, které se kus čumáku hýbe pomocí nějakého drátu. Vypadá to trochu jako ty figuríny na strašidelném zámku na Matějské.
Že je takhle technicky provedený hollywoodský film z 21. století, to je pro mě dost šokující. Třeba i triky ve SKŘÍTKOVI byly lepší.
Scenárista Kevin Williamson se stal mírně kultovní osobností, když debutoval scénářem VŘÍSKOTU. Od té doby napsal (kromě dvou pokračování VŘÍSKOTU) scénáře jako HALLOWEEN: H20, FAKULTA nebo TAJEMSTVÍ LOŇSKÉHO LÉTA, které bych se při nejlepší vůli neodvážil označit za kultovní, ale dokonce ani za "zajímavé" nebo "dobré". Většina jeho filmů se drží osvědčených hororových šablon tak přesně, že je divák může považovat až za chytrou parodii. Jestli je jako chytrou parodii myslel i Williamson, to si opravdu nejsem jistý.
V případě PROKLETÝCH byl Kevin Williamson kromě scenáristy také koproducentem. Na tom, jak film dopadl, má tedy rozhodně větší díl viny.
Režisér Wes Craven se v sedmdesátých a osmdesátých letech proslavil několika horory, které byly tehdy inovativní a kultovní (především NOČNÍ MŮRA V ELM STREET). Pak dlouho nic, pak v roce 1996 VŘÍSKOT, a od té doby zase nic. Tedy, režíroval toho dost (v naprosté většině případů horory), ale nic z toho nestálo za zmínku. Natáčí "standardním způsobem", pořád jako před 20 lety a vůbec nedokáže vytvořit něco vizuálně efektního (jmenujme pro srovnání třeba UNDERWORLD), i když by tím mohl ve svých filmech ledacos zachránit.
Bohužel, díky PROKLETÝM se oba pánové dostali z kategorie "klasikové žánru" do kategorie "bývalí klasikové žánru" (podobně jako třeba John Carpenter), kteří už nic pořádného netočí a nikdo jim nechce dát peníze na další film. Vím, že se při natáčení děly divné věci a film musel být značně upravován. To ale není omluva pro to, aby se do kin dostalo něco jako PROKLETÍ a aby za to divák musel platit plnou cenu vstupenky! To je, s prominutím, od filmového distributora zákeřnější počin, než když si někdo odněkud ilegálně stáhne film (viz minulý FFFILM a zmínka o CATWOMAN tamtéž).
I když se v PROKLETÝCH nemůžeme kochat samotnými vlkodlaky, mohli bychom se teoreticky kochat něčím jiným. Čím? Třeba drsnými krvavými záběry? Bohužel ne, protože tento film je mládeži přístupný! Tudíž většinu času čekáte, až se konečně objeví blbě udělaný vlkodlak, který někoho brutálně roztrhá, což není vidět. A ten děj mezi? Jak mohl někdo napsat takový scénář, respektive dovolit, abyse něco takového dostalo na plátna?
Příklad 1 (krátký): Ve filmu je jasně prezentováno, že vlkodlaci mají skvělý čich. Kousnutá hrdinka ucítí pár kapek krve přes několik místností. Přitom plnohodnotný vlkodlak není schopen vyčmuchat ženskou, která je schovaná dva metry od něj (a on ví, že tam někde je a hledá ji).
Příklad 2 (delší): Řekněme, že mám podezření, že jsem vlkodlak. Dočtu se v chytré knize, že vlkodlakům se na dlani objeví pět krvavých ran v kruhu a že jim škodí stříbro. Podívám se na svou ruku a zjistím, že na ní mám najednou pět krvavých ran v kruhu. Pak si sáhnu na fotorámeček, který je prý ze stříbra, a nic se mi nestane. Tudíž si přestanu dělat starosti a nadále nevěřím tomu, že jsem vlkodlak!
Sorry, ale tohle je DEMENCE, která by se možná dala brát jako sofistikovaná parodie, ale věřte mi, že v PROKLETÝCH to parodie není, natož sofistikovaná. Pokud má herec hrát podle takto slabomyslného scénáře, tak prostě nemůže vytvořit nějakou zajímavou filmovou postavu.
PROKLETÍ obsahují i nějakou tu parodii, ale jsou to většinou prvoplánovité ptákoviny: Třeba hororová scéna s pravým vlkodlakem, odehrávající se v muzeu hororových postav (včetně vycpaného vlkodlaka). Hahaha.
PROKLETÍ je nezajímavý a špatně natočený horor, který se snaží tvářit jako něco originálního. Mnohem spíš vám doporučuji něco od DARK CASTLE (např. TŘINÁCT DUCHŮ, LOĎ DUCHŮ), což jsou taky blbosti, ale nesnaží se hrát si na něco jiného a aspoň jsou hezky videoklipově nastříhané a nasvícené.
Pokud tedy chcete jít tento čtvrtek do kina na něco drsnějšího, než na STOPAŘOVA PRŮVODCE PO GALAXII, doporučuji vám spíš film PO KRK V EXTÁZI (LAYER CAKE).
Původní název znamená v angličtině druh dortu (skládaného z vrstev), který je jakousi metaforou pro zločineckou hierarchii a pro "protékání" peněz a zboží od koncových zákazníků k nejvyšším bossům a naopak.
Bezejmenný (celý film opravdu neuslyšíme jeho jméno!) hlavní hrdina (Daniel Craig z první LARY CROFT: TOMB RAIDERA) je celkem úspěšný britský obchodník s extází (ano, s tou drogou). Je inteligentní, je kreativní, je dost opatrný. Ale pak se něco podělá a on se přes všechnu opatrnost zaplete do situace, která vyžaduje velmi radikální řešení, respektive sérii řešení jejichž radikálnost se musí stupňovat přímo úměrně tomu, jak roste bizarnost a nebezpečnost situace.
Dost to připomíná drsné filmečky Guy Ritchieho (PODFU(C)K, SBAL PRACHY A VYPADNI) a nikoliv náhodou (režisér tohoto filmu je produkoval). Scenáristické zvraty jsou značně originální a nejednou jsem byl překvapen, když zdánlivě "jasná" dějová linie dopadla úplně jinak, než jsem očekával (především mě dostala variace na téma "špičkový podivínský zabiják ze zahraničí"). Od Ritchieho filmů se ale PO KRK V EXTÁZI liší především tím, že je v něm méně humoru (respektive je tak černý a brutální, že se mu leckdo už smát nebude a spíš z něj bude nervózní) a že postavy jsou o trošičku normálnější (respektive méně extrémnější).
Jde o režijní debut Matthewa Vaughna, který dosud podobné filmy produkoval. Zvládl tento debut velmi slušně. A jsem opravdu velice zvědavý, jak dopadnou X-MEN 3, které bude Matthew Vaughn režírovat!
Premiéry týdne
PÁTRÁNÍ PO ESTER je dokument Věry Chytilové o kdysi slavné filmové kostýmní návrhářce Ester Krumbachové. Prý osciluje kolem průměru.
O STOPAŘOVĚ PRŮVODCI PO GALAXII jsem se dlouze rozepisoval před pár týdny a pořád trvám na tom, že taky tak nějak bezradně osciluje kolem průměru. Ještě jsem ale zapomněl na jednu drobnost: Vzhledem k tomu, že se značná část děje odehrává na palubě lodě "Srdce ze zlata", která má zcela bílý interiér, vsadil bych se, že české titulky nepůjdou moc dobře přečíst...
Ve zkratce...
Oliver Stone za mřížemi! Kupodivu ovšem nikoliv díky tajnému spiknutí CIA, ale proto, že jel v autě opilý, moc rychle, a měl u sebe drogy.
Tak co bude s tím INDIANOU JONESEM 4? Byl napsán úplně nový scénář, který přečetli a schválili Spielberg a Lucas. Bohužel, zatím ho nepřečetl (a tudíž neschválil) Harrison Ford. A Spielberg bude mít stejně čas nejdřív až za rok a půl...
Ale RAMBO IV bude! Sylvester Stallone má tentokrát bojovat proti Ku-Klux-Klanu, který mu unese dceru. Začne se natáčet v lednu 2006 v Rumunsku a Bulharsku. Kromě toho chce Stallone režírovat životopis Edgara Allana Poea s Robertem Downeyem Jr. v hlavní roli!
Jistý šílený fanoušek vyrobil detailní 3D model model disneylandské atrakce (a nechvalně známého filmu) HAUNTED MANSION a nabízí ho k downloadu jako papírovou vystřihovánku! Na jeho stránkách je i spousta jiných zajímavých věcí. Obzvlášť fascinující mi připadá zjištění, že v samotné "strašidelné budově" v Disneylandu je pouze vchod a celá atrakce (t.j. jezdící sedačky a všechna strašidla) se skrývá v betonové budově, která je několikanásobně většíl, než "strašidelný dům", a je schovaná v hustém lese za ním! Viz pohled zezadu.