Článek
To by ale samo o sobě na takto pojatou publikaci nestačilo. Jako nadstavba musí přijít autorova schopnost zachytit dění tak, aby obrázky dokázal oslovit i lidi, kteří nejsou s lokalitou svázáni nebo ji vůbec neznají. František Dostál tohle dokáže především tím, že umí vypíchnout pouliční humorné situace tak, aby oslovily pozorovatele takzvaně na první dobrou. Na starobylých vratech je umístěna ozdobná hlava lva a vedle ní visí schránka s nápisem – Letáky ne. Jako by šelma hlídala dodržování tohoto nařízení.
Ještě absurdněji vyznívá momentka, na které dva kluci loví z potoka Botič (pro místní je řekou Rio Botičo) plovoucí kontejner.
Co by to však bylo za obrázky z Vršovic, kdyby mezi nimi chyběly ty, které ukazují tamní významný fenomén, totiž fotbal. Logo s klokanem klubu Bohemians se skví na jedné fotografii nad tribunou stadionu. Vačnatec díky tomu vypadá, jako by levitoval nad zemí.
Ovšem ten nejslavnější klokan, fotbalista Antonín Panenka, autor slavné bělehradské penalty, je zachycen, jak jde po ulici a v krabici od banánů nese čtyři míče.
Kromě těchto momentek mají snímky i významnou dokumentární hodnotu. Lokality, které jsou v zachycené podobě minulostí a na jejich místě stojí moderní domy, vyvolávají sladkobolnou nostalgii. Ovšem zároveň ukazují, jak se město radikálně změnilo. Křivolaké schůdky vedoucí uzounkou uličkou k přikrčené chalupě vypadají, jako by je někdo přenesl do centra metropole z maloměsta. Zatímco zarostlá cestička mezi malými domky už evokuje spíše momentky z českého venkova.
Knihu Františka Dostála můžeme chápat jako posmutnělé ohlédnutí za nenávratně uplynulými časy. Ale neměli bychom zapomenout ani na jeho fotografické mistrovství.