Hlavní obsah

Špinar končí v čele činohry Národního divadla kvůli zkostnatělosti oficiální scény

Právo, rh

Režisér Daniel Špinar minulý týden oznámil, že začíná svou poslední sezonu ve funkci uměleckého ředitele Činohry Národního divadla. Mandát na post, který zastává od září 2015, mu měl vypršet až za dva roky.

Foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Daniel Špinar tvrdí, že česká divadelní scéna zahnívá.

Článek

Ve videu, jež zveřejnil v neděli na svém Facebooku, uvedl, že nadále nemůže vydržet v prostředí divadelního establishmentu. Oficiální česká scéna podle Špinara zahnívá, nikam se neposouvá, je zkostnatělá a on nemá prostor s tím něco udělat.

„Je to prostředí plné strachu, trafik, rutiny, cynismu, kde vůbec nejde o divadlo a kde se hodně manipuluje a dělá se taktika ‚já tobě, ty mně‘,“ tvrdí Špinar.

„Nikdy jsem nepatřil do žádné partičky, vždycky jsem si musel všechno tvrdě oddřít, a přesto se pořád setkávám s obrovskou vlnou nedůvěry a pořád poslouchám, že se neumím chovat. Rozuměj, že nedokážu tancovat na písničku oficiálního divadelního establishmentu.“

V Národním divadle končí umělecký šéf činohry Špinar

Kultura

Za viníky podle něho neudržitelného stavu označil „konkrétní lidi na nejrůznějších postech, kteří kumulují funkce a setrvávají na nich i celá desetiletí“.

I když nikoho nejmenoval, je jasné, že jde o neshody především s ředitelem Národního divadla Janem Burianem, které se týkají jak jeho působení v divadle, tak i na divadelní fakultě AMU.

Špinar podporuje iniciativu studentů DAMU Ne!musíš to vydržet, upozorňující na údajnou šikanu, sexismus a jiné formy zneužívání výuky ze strany pedagogů DAMU vůči studentům.

Požaduje okamžitý odchod Buriana z funkce šéfa Katedry činoherního divadla DAMU, kterou zastává od roku 2001, jako pedagog tam působí od roku 1992.

V podivuhodném podzemí Národního divadla

Cestování

Zároveň s Burianem a dalšími představiteli „divadelního establishmentu“ nesdílí ani umělecké názory.

Jeho ideálem je divadlo bez stálého souboru, kde se herci najímají na konkrétní projekt a téma, stejně tak se vyslovil i proti neustálému „oživování klasiky“, kterou by rád vyměnil za autorskou tvorbu postavenou na tématu.

„První česká scéna se nemůže změnit v autorské divadlo. Významnou částí své tvorby musí zůstat moderním interpretačním divadlem a mít pevný soubor složený z vůdčích hereckých osobností,“ argumentuje Burian.

O Špinarově působení v Národním divadle soudí: „Odvedl tam velký kus práce, která je náročná a únavná.“ Na místo uměleckého ředitele Činohry Národního divadla bude vypsán konkurz.

Umělci Národního divadla a Státní opery vypluli na Vltavu a zahráli veřejnosti

Kultura

Související články

Přerušené přátelství Wericha a Voskovce

Čtyřicet let po smrti jedné z největších legend českého divadla, Jana Wericha, vznikl první velký dokumentární portrét. Jeho tvůrci Miloslav Šmídmajer a Martin...

V podivuhodném podzemí Národního divadla

Pamatujete Fantoma, prchajícího na loďce temnými chodbami pod pařížskou Operou? Podobné drama by se mohlo odehrát i v Praze. Do Národního divadla, přesněji do...

Výběr článků

Načítám