Hlavní obsah

Spalující, drtivá a ničivá Rodinná slavnost v Divadle Petra Bezruče

Právo, Jiří P. Kříž
Ostrava

Tři premiéry ve třech dnech, to je skok ostravských divadel do nového roku. Jen Divadlo loutek si pospíšilo a už v polovině ledna uvedlo Ošklivé kačátko. Minulý víkend - to byla divadelní smršť: Nejprve famózní Gottland u Myrona, po něm palčivá Rodinná slavnost u Bezruče, nakonec fantasy Dávníkové v Aréně.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Rodinná slavnost: Tereza Vilišová (Helena), Kateřina Krejčí (Elsa) a Norbert Lichý (Helge)

Článek

Druhá v pořadí propukla Rodinná slavnost Dánů Thomase Vinterberga a Mogense Rukova v režii Martina Františáka v Divadle Petra Bezruče. Vinterberg je souputníkem Larse von Triera z filmového sdružení Dogma 95. U Bezruče hráli už neméně sžíravou adaptaci Trierova filmu Prolomit vlny. O dvě patra lépe než v Praze.

Strojená noblesa

Od začátku nese Rodinná slavnost zvláštní, tíživou atmosféru. Sourozenci a příbuzní přijíždějí oslavit otcovu šedesátku. Něco ale visí ve vzduchu. Nejprve se dovídáme o smrti jedné ze sester, vzápětí Christian (Lukáš Melnik) obviní otce Helgeho (Norbert Lichý), že sestru Lindu a jej v dětství sexuálně zneužíval. Majordomus, číšník, obřadník a služebnictvo, žena i sourozenci se snaží uchovat slavnost v intencích noblesní výjimečnosti. Nakonec ale otcovy zločiny potvrdí dopis takřka ze záhrobí. Hněv všech se konečně spravedlivě obrací proti Helgemu.

Rodinná slavnost se hraje také v pražském Činoherním klubu, s Jurajem Kukurou. Kultivovaně. Teprve v Ostravě vyvstala ale faleš, přetvářka, úchylnost, zničující atmosféra ve vší syrovosti, v dokonalé herecké expresi. Strhující výkony Lichého a Melnika, hlavních protivníků. A stejně exponovaný herecký projev Dušana Urbana v roli Michaela, poněkud vypatlaného produktu workoholismu, a obdobná hysterie jeho ženy Mette v podání Sylvie Krupanské.

Člověka z toho mrazí

Znovu znamenitá Tereza Vilišová jako Helena. Silná v monolozích, tentokrát v klíčovém momentu: při četbě nalezeného dopisu Lindy. Kateřina Krejčí coby tušící, za mužem stojící, pak ale na stranu dětí přebíhající manželka Elsa. Nejprve německy sebejistý a nakonec bezradný obřadník Helmut Tomáše Dastlíka. Přesné, plastické figurky Jana Vlase (majordomus Lars), Přemysla Bureše (kuchař Kim), Markéty Harokové, nejspíš i chtíčům sloužit nucená služebná Pia, Marcely Čapkové (panská Michell), Jiřího Volkmera, naprosto senilního Dědečka...

Co postava, to velký charakter. Člověka mrazí, občas se mu zvedne žaludek. Snad konečně podzimní Ostravar s Gottlandem a Rodinnou slavností ovlivní nominace na Radokovy ceny. A to je hned ve čtvrtek na řadě Klimszova Velkolepost vyvolených.

Celkové hodnocení: 90 %

Divadlo Petra Bezruče Ostrava - Thomas Vinterberg, Mogens Rukov: Rodinná slavnost

Autor první scénické úpravy Bo Hr. Hansen

Přeložil František Fröhlich.

Režie Martin Františák, dramaturgie Petr Maška, scéna Jan Štěpánek, kostýmy Marek Cpín, hudební design Norbert Lichý, pohybová spolupráce Josef Kotěšovský

Premiéra 21. ledna 2011

Související témata:

Související články

Divadelní Fígl: vždycky tě budu milovat...

Američan Henry Meyerson, jehož tragikomedii Fígl uvedlo ve světové premiéře pražské Divadlo Ungelt, byl u nás dosud neznámým autorem. Hru si pro svou scénu...

Výběr článků

Načítám