Článek
Na product placement upozorňuje diváky pětivteřinové zobrazení zkratky PP. Podobné varování ale neumožňuje vysílateli propagovat zboží způsobem a intenzitou, která odpovídá přímočařejším formám marketingové komunikace.
"Umístění produktu v pořadu totiž rozhodně není a nemá být 'umístěním reklamy uvnitř pořadu' či 'skrytou reklamou s výstražným označením'," rozhodl NSS.
Při reklamě a teleshoppingu je divák primárně v roli spotřebitele a čelí přiznané snaze o ovlivnění, kdežto v pořadu, kde jeho aktéři jen přiznaně používají výrobky konkrétních značek, je nejdůležitější stále obsah pořadu a výrobek na sebe nemá strhávat pozornost.
"Ovlivnění jeho spotřebitelského chování však nemá představovat těžiště a smysl celého pořadu obsahujícího umístění produktu či jeho části," napsali soudci.
ČT: Bylo to s mírou
V případě ČT šlo podle soudu o hraniční případ, proto je pokuta tak nízká. Moderátorka v pořadu mluvila s marketingovou manažerkou této společnosti o výběru tabletu a součástí vysílání byly detailní záběry na výrobky této firmy. Manažerka současně mluvila o novinkách, které jsou u této společnosti k dostání.
Česká televize se u soudu bránila tím, že produkt byl sice zdůrazňován, ale ne nepatřičně, obsahem pořadu byly spíše obecné informace o výběru tabletu. S tím se ale předchozí soudy neztotožnily.
Product placement používají televize například v seriálech, v nichž postavy jedí jídla či pochutiny konkrétních značek, navštěvují obchody konkrétních značek. Česká televize jej využívá například u sportovních přenosů, v nichž moderátoři v pauzách pijí konkrétní nápoj. Rozruch vzbudila propagace výrobků společnosti McDonald's v ČT během mistrovství světa v hokeji v Praze.