Hlavní obsah

Snímek s Penélope Cruzovou zahájí Dny evropského filmu

Pestrý výběr oceňovaných hraných i dokumentárních snímků evropských filmařů nabízí od čtvrtka v Praze, Brně a Ostravě jubilejní třicátý ročník Dnů evropského filmu. Láká na výrazné debuty i díla slavných režisérů z téměř třiceti zemí.

Foto: DEF

Penélope Cruzová a Vincenzo Amato v zahajovacím filmu Nesmírnost, který se odehrává v Římě sedmdesátých let.

Článek

Festival uvede mimo jiné sekci věnovanou německému režisérovi Fatihu Akinovi ověnčenému cenami z festivalů Berlinale a Cannes a zaměří se na stále úspěšnější kinematografii zemí Beneluxu.

Přehlídku zahájí premiéra italsko-francouzského snímku Nesmírnost s Penélope Cruzovou v hlavní roli. Film režiséra Emanuela Crialesa o složitostech dospívání se odehrává v Římě 70. let minulého století a Cruzová v něm hraje ženu, jejíž manželství se rozpadá, ale rozejít se manželé nechtějí: už kvůli dětem je třeba vydržet.

Nejstarší Adrianě je právě dvanáct let a je pozorným svědkem rostoucího napětí mezi rodiči a matčiných nálad. Ona sama se cítí být klukem a snaží se o tom přesvědčit i všechny ostatní. Její tvrdohlavost přivádí už tak křehkou rodinnou rovnováhu k bodu zlomu.

Soutěž debutů a hudebních filmů

„Současní evropští filmaři mají v hledáčku témata jako dospívání, dezinformace, změny ve společnosti, události přelomu 20. a 21. století, ekologie a udržitelnost. Z různých částí Evropy tak přinášíme unikátní svědectví o současnosti i nedávné minulosti,“ říká dramaturg festivalu Šimon Šafránek.

V hlavní soutěži, zaměřené na debuty, se utká hned několik filmů, v nichž excelují neokoukaní dětští či mladí herci, ať už jde o portugalský snímek Alma Viva, lotyšské drama Ségry, nebo anglické drama Off the Rails, které bývá považováno za nový Trainspotting.

Odehrává se v líném anglickém Guilfordu, kde se dva kamarádi baví odvážnými parkourovými triky. Sní o milionech sledujících na sociálních sítích, ale jejich aktuální životy rámuje smrt nejlepšího kamaráda.

Pestrý mix snímků podle skutečných událostí a dynamických dokumentů přinese soutěž hudebních filmů. Představí se v ní mimo jiné novinka Fatiha Akina Zlato Rýna, která přibližuje turbulentní osudy rappera Xatara, který nejprve získal slávu jako drogový dealer, než začal naslouchat dirigentským genům svého otce a začal se věnovat hudbě.

Snímek Meet Me In The Bathroom je zase adaptací stejnojmenné knihy o newyorské rockové scéně na začátku milénia.

Foto: Dny evropského filmu

Dny evropského filmu

Ve výběru je i originální sci-fidrama Gravitace od Cédrica Ida, v němž se potkávají sociální gangsterky z pařížských sídlišť s atmosférou von Trierovy Melancholie. Jeho hrdina, běžec Daniel, trénuje na oválu poblíž sídliště, kde jeho bratr na vozíčku prodává drogy.

Na obloze se zatím hned osm planet rovná do zákrytu, což by mohlo mít nevídané důsledky pro samotnou zemskou přitažlivost. „To vše s jedinečnou hudbou sourozenců Jevgenije a Saši Galperinových,“ dodává Šafránek.

V Cannes zazářil snímek Ti nejhorší režisérek Lise Akoky a Romane Gueret, které s ním vyhrály sekci Un certain regard. Odehrává se v Cité Picasso v Boulogne-Sur-Mer na severu Francie, kde se má natáčet film. Během castingu jsou do filmu vybráni čtyři teenageři a v sousedství se všichni diví, proč ze všech možných vybrali filmaři „jen ty nejhorší“.

Cenu za nejlepší režii na stejném festivalu získal Alexandru Belc za rumunské retro Metronom. I to se odehrává na začátku 70. let, tentokrát v Bukurešti. Sedmnáctiletá Ana sní o lásce a svobodě a během jednoho mejdanu se s přáteli rozhodne napsat dopis do hudebního programu Metronom, který v Rumunsku tajně vysílá stanice Svobodná Evropa. V tom však do bytu vtrhne tajná policie…

Zaostřeno na Benelux

V italských Benátkách v sekci Orizzonti získali cenu za režii Tizza Covi a Rainer Frimmel za snímek Vera. Herečka Vera Gemma v něm hraje samu sebe coby dceru krásného italského herce Giuliana Gemmy, který se proslavil ve spaghetti westernech. Vera žije z rodinného jména, zároveň ale vnímá, že ji kvůli němu všichni využívají, a tak hledá smysl života v pomoci těm, kteří by to nejméně čekali.

Foto: Milan Malíček, Právo

30. ročník festivalu Dny evropského filmu. Na snímku pořadatelé festivalu Šimon Šafránek a Barbora Golatová.

Novým festivalovým prvkem je Fokus zaměřený na oblast Beneluxu. „Akcentujeme Benelux coby centrum koprodukcí a důkaz toho, že i malé země mohou hrát ve filmovém průmyslu první housle,“ vysvětluje Šafránek.

K vidění bude například film Robina Pronta Zillion o vzniku excentrické diskotéky v srdci Antverp. Snímek podle skutečnosti byl v Belgii hitem a české diváky přesvědčí o tom, že „devadesátky“ nebyly divoké zdaleka jen u nás.

Dny evropského filmu: Nesmírnost s Penélope Cruz i Zlato Rýna Fatiha Akina

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Kina

Výběr článků

Načítám