Článek
Před dvěma lety jí totiž SFÚ zapůjčil deset kopií filmů z archívního fondu pro českou přehlídku Jakubisko očima Jakubiska a dodnes je nedostal zpět.
"Přestože jsme vrácení filmů několikrát urgovali, paní Jakubisková je vrátit odmítá, půjčuje je na zahraniční prezentace a festivaly, čímž je obchodně zhodnocuje," řekl ve čtvrtek Právu ředitel SFÚ Peter Dubecký a připomněl, že filmy patří státu, protože vznikly v době monopolní státní kinematografie. Práva výrobce přešla ze státního podniku Slovenská filmová tvorba na SFÚ.
Deana Jakubisková k tomu Právu řekla, že 15. března uspořádá tiskovou konferenci, na níž doloží, že veškerá práva přešla po rozpadu bratislavského filmového studia Koliba na režiséra Jakubiska jakožto tvůrce filmu. "Autorem je Juraj, nikomu jinému dílo ze zákona nepatří," řekla Právu Jakubisková.
"Nikdo nezpochybňuje jeho autorská práva k námětu, ke scénáři ani práva režiséra. Není však producentem," vysvětlil Dubecký a dodal, že společnost Jakubisko Film vydala filmy Vtáčkovia, siroty a blázni a Sedím na konári a je mi dobre, natočené ve státní kinematografii a za státní peníze, na nosičích VHS a DVD rovněž bez souhlasu SFÚ. "Proto jsme zažádali soud o předběžné opatření k zákazu jejich šíření," řekl Dubecký. Spor mezi SFÚ a Jakubisko Filmem se týká rovněž kvality rekonstrukce Jakubiskových děl, na které bylo ze slovenských státních prostředků vyčleněno 18 miliónů korun a která byla svěřena Ateliérům Bonton Zlín, a. s.
"Filmy jsou jen mokrou cestou vyčištěné, přičemž rekonstrukce by znamenala za účasti režiséra převést filmy do digitální podoby, odstranit vady, uvést je do původní podoby a pak znovu převést na filmovou surovinu," řekla Právu Jakubisková. SFÚ však její stanovisko jednoznačně odmítá.
První líčení v této kauze se má konat již na konci března.