Článek
Cyklus 20 obrazů inspirovaných slovanskou mytologií a dějinami Čechů a Moravanů byl poprvé vystaven v roce 1928 právě ve Veletržním paláci. O několik let později byla plátna srolována a v depozitáři čekala na další výstavu až do roku 1963. Od té doby až do loňska visela v zámku v Moravském Krumlově, který ale léta chátral.
Cyklus 20 obrazů inspirovaných slovanskou mytologií a dějinami Čechů a Moravanů byl poprvé vystaven v roce 1928 právě ve Veletržním paláci. O několik let později byla plátna srolována a v depozitáři čekala na další výstavu až do roku 1963. Od té doby až do loňska visela v zámku v Moravském Krumlově, který ale léta chátral.
Cyklus 20 obrazů inspirovaných slovanskou mytologií a dějinami Čechů a Moravanů byl poprvé vystaven v roce 1928 právě ve Veletržním paláci. O několik let později byla plátna srolována a v depozitáři čekala na další výstavu až do roku 1963. Od té doby až do loňska visela v zámku v Moravském Krumlově, který ale léta chátral. O přemístění epopeje do Prahy, které Mucha dílo daroval, se hovořilo již od počátku 90. let. Po mnohaměsíčních sporech se nakonec první obrazy vydaly na cestu do Prahy loni v únoru, poslední dorazily v listopadu. Příprava expozice trvala kvůli technickým potížím několik měsíců.
Cyklus 20 obrazů inspirovaných slovanskou mytologií a dějinami Čechů a Moravanů byl poprvé vystaven v roce 1928 právě ve Veletržním paláci. O několik let později byla plátna srolována a v depozitáři čekala na další výstavu až do roku 1963. Od té doby až do loňska visela v zámku v Moravském Krumlově, který ale léta chátral. O přemístění epopeje do Prahy, které Mucha dílo daroval, se hovořilo již od počátku 90. let. Po mnohaměsíčních sporech se nakonec první obrazy vydaly na cestu do Prahy loni v únoru, poslední dorazily v listopadu. Příprava expozice trvala kvůli technickým potížím několik měsíců.
Proti stěhování a instalaci v Praze se postavil Moravský Krumlov, soudní cestou se mu snažil zabránit i malířův vnuk John Mucha. Odvolával se přitom na podmínku svého děda, že obrazy mají být vystaveny na důstojném místě. Město by mělo pro plátna vystavět novou budovu, nemá na ni ale peníze.
Budoucnost stále nejistá
Restaurátoři a kurátoři připravovali výstavu tak, aby na sebe jednotlivá plátna navazovala. "Obrazy jsou řazeny chronologicky podle výjevů, které jsou na nich znázorněny," řekla Lenka Bydžovská, která se na instalaci podílela. Dějiny Slovanů byly podle ní pro umělcovu tvorbu inspirací, byly základem pro jeho uměleckou představivost. "Epopej bych nemohla doporučit jako učebnici dějepisu... je to fiktivní svět," uvedla Bydžovská. "Mucha si upravil historii tak, aby vyhovovala jeho záměrům," doplnila.
Restaurátoři a kurátoři připravovali výstavu tak, aby na sebe jednotlivá plátna navazovala. "Obrazy jsou řazeny chronologicky podle výjevů, které jsou na nich znázorněny," řekla Lenka Bydžovská, která se na instalaci podílela. Dějiny Slovanů byly podle ní pro umělcovu tvorbu inspirací, byly základem pro jeho uměleckou představivost. "Epopej bych nemohla doporučit jako učebnici dějepisu... je to fiktivní svět," uvedla Bydžovská. "Mucha si upravil historii tak, aby vyhovovala jeho záměrům," doplnila.
Restaurátoři a kurátoři připravovali výstavu tak, aby na sebe jednotlivá plátna navazovala. "Obrazy jsou řazeny chronologicky podle výjevů, které jsou na nich znázorněny," řekla Lenka Bydžovská, která se na instalaci podílela. Dějiny Slovanů byly podle ní pro umělcovu tvorbu inspirací, byly základem pro jeho uměleckou představivost. "Epopej bych nemohla doporučit jako učebnici dějepisu... je to fiktivní svět," uvedla Bydžovská. "Mucha si upravil historii tak, aby vyhovovala jeho záměrům," doplnila. Definitivní umístění monumentálního díla tak stále není vyřešeno. Praha má Velkou dvoranu Veletržního paláce pronajatou od Národní galerie na dva roky. Ředitel Galerie hlavního města Prahy (GHMP) Milan Bufka ale doufá, že dílo zůstane ve Velké dvoraně vystaveno alespoň pět let.
Restaurátoři a kurátoři připravovali výstavu tak, aby na sebe jednotlivá plátna navazovala. "Obrazy jsou řazeny chronologicky podle výjevů, které jsou na nich znázorněny," řekla Lenka Bydžovská, která se na instalaci podílela. Dějiny Slovanů byly podle ní pro umělcovu tvorbu inspirací, byly základem pro jeho uměleckou představivost. "Epopej bych nemohla doporučit jako učebnici dějepisu... je to fiktivní svět," uvedla Bydžovská. "Mucha si upravil historii tak, aby vyhovovala jeho záměrům," doplnila. Definitivní umístění monumentálního díla tak stále není vyřešeno. Praha má Velkou dvoranu Veletržního paláce pronajatou od Národní galerie na dva roky. Ředitel Galerie hlavního města Prahy (GHMP) Milan Bufka ale doufá, že dílo zůstane ve Velké dvoraně vystaveno alespoň pět let.
Výstava bude pro veřejnost otevřena od čtvrtka, a to vždy od úterý do neděle od 10:00 do 18:00. Vstupné bude činit 180 korun.