Článek
Stejně jako v nejnovější britské filmové verzi Ralpha Fiennese i slovinský režisér a scénograf Diego de Brea přenesl děj do 20. století, zvolil 30. léta, ale bez větších konotací k italskému fašismu. Režisérova úprava hru hodně zkrátila, hrálo se bez pauzy a na scéně bez kulis, v závěru ji pak i proměnila v drsnější vyústění se znásilňováním a vražděním nejbližších.
Milan Ondrík je pro titulní roli typově velmi dobře vybrán, ale jeho výkon zastínila nečistá a srozumitelnosti bránící výslovnost. Režisér vyloženě nefandí „lidu a občanům“ ocitajícím se ve vleku bezcharakterních tribunů (skvělí Emil Horváth a Richard Stanke), čímž hra velmi rezonuje se dneškem. Úspěch u publika byl jednoznačný.
Strhující herecký výkon Martina Huby
Strhující herecký výkon Martina Huby v roli Henricha dominoval dramatizaci Máraiova románu Svíce dohořívají z pera Christophera Hamptona. Jeho hra Popel a vášeň je především rozměrným monologem, v němž se jako tající kry uvolňují traumata skrývaná po čtyřicet let v nejtemnějších koutech Henrichovy duše.
Režisér Roman Polák se plně spolehl na herecké výkony a výtvarně krásnou evokaci atmosféry starých časů, v nichž svíce opravdu planou a čas protéká jako písek mezi prsty dávno mrtvé Kristíny. Setkání dvou nerozlučných přátel po čtyřiceti letech, kdy je třeba pojmenovat a uzavřít dávné viny, je vycizelovaným hereckým partnerstvím Martina Huby a Dušana Jamricha, v němž se inspirují navzájem.
Když Huba v uhlazeném Henrichovi rafinovaně odkrývá spodní vrstvy doutnajících vášní a jiskry, vyletující ze sežhnutého nitra a zažehující nové požáry, je v tom sžíravá ironie, bolest i humor, diváci ani nedýchají. Šest let stará, ale dokonale fungující inscenace byla ukázkou mistrného herectví a divadla velkého zážitku, jaké na našich scénách bývá k vidění málokdy. Tleskalo se dlouho, upřímně a vestoje.
William Shakespeare: Coriolanus, režie Diego de Brea
William Shakespeare: Coriolanus, režie Diego de Brea Christopher Hampton: Popol a vášeň, režie Roman Polák
činohra Slovenského národního divadla, 28. a 29. 4. 2012 ve Stavovském divadle