Článek
Do Národní galerie totiž bylo ze sbírek rotterdamského Museum Boijmans Van Beuningen zapůjčeno slavné falzum Emauzští učedníci z roku 1937 od Hana van Meegerena. Informovala o tom mluvčí Národní galerie Praha Eva Sochorová.
Druhou kopií, která výstavu doplňuje, je obraz Emauzských učedníků, který nevědomě vytvořil malíř Josef Steiner. Výstavu, která potrvá do 1. května, už vidělo více než jedenáct tisíc návštěvníků.
Meegerenův obraz zakoupilo roku 1938 Museum Boijmans Van Beuningen jako pravé mistrovské dílo Johannese Vermeera. Odborníci na nizozemskou malbu sedmnáctého století se tehdy nechali slyšet, že se jedná o chybějící článek mezi umělcovými historickými a žánrovými kusy.
Han van Meegeren, povzbuzen úspěchem při prodeji Emauzských učedníků, následně namaloval dalších šest „Vermeerů“, mezi nimi také plátno Kristus a cizoložnice, které je již k vidění ve Šternberském paláci. Během soudního procesu krátce po druhé světové válce se přiznal, že všechny tyto obrazy pocházejí od něj.
Emauzští učedníci jsou ze všech jeho prací nejzdařilejší. Jde patrně o nejslavnější padělek v dějinách malířství vůbec.
Výstavu doplňuje zápůjčka z tuzemské soukromé sbírky. Malíř Josef Steiner (1910–1981) pracoval pro rod Sternbergů a kopii vytvořil podle domnělého originálu ze sedmnáctého století. Po druhé světové válce se však ukázalo, že předloha Emauzští učedníci je ve skutečnosti padělkem od van Meegerena.
Jde tedy o kuriózní kopii falza, kterou nechal namalovat hrabě Jiří Sternberg (1888– 1965), jenž byl velkým Vermeerovým obdivovatelem. Kopie vznikla krátce předtím, než vyšlo najevo, že její předloha je falzum.