Článek
Přitom si Colours of Ostrava vůbec nezakládá na tom, že probíhá jubilejní ročník. Ředitelka festivalu Zlata Holušová a její tým nachystaly program, který nehledí do minulosti, naopak přijímá hudební současnost, a pokud už jde o tradici, pak je žánrově nesmírně pestrý, což je na tomto festivalu obvyklé. Tři tušená esa prvního dne navíc odehrála skvělé koncerty. I díky tomu bylo brzy zapomenuto na nepříjemnou přeháňku, která přišla v podvečer.
Australští Tame Impala, jinak skupina oddaných hudebníků kolem multiinstrumentalisty a multitalentovaného Kevina Parkera, demonstrovali naživo evoluci ve svém zvuku. Zatímco v minulosti dávali světu nápaditý psychedelický rock, s posledním albem Currents (2015) mu počali nabízet podobně naladěný pop.
Rysy své hudby zjemnili, ani dynamické pasáže už nejsou tolik výbušné, nicméně schopnost vystavět nevtíravou melodii, kterou si přesto posluchači nesou v hlavě dál, je natolik zřejmá, že to prostě tuhle kapelu musí na hudební scéně zvýrazňovat. V Ostravě se toho všeho dostalo divákům požehnaně, navíc s výborným zvukem a drajvem, který může mít jenom formace s vizí a současně solidním nadhledem.
Britští Slowdive zahalili festivalový areál v industriálním prostředí bývalých železáren do kytarových ploch. Tři nástroje v sestavě vytvářely jakousi zvukovou stěnu, v jejímž znění nebylo ani zbla agresivity. Připomínalo to šumění moře i vítr na nejvyšších kopcích evropských hor. Rachel Goswellová a Neil Halstead do toho jemně zpívali, dávali na odiv měkkost svých falzetů a celé to vytvářelo především náladu a pocit.
Skladby Slowdive, byť vznikaly na přelomu osmdesátých a devadesátých let, si zachovaly schopnost vtáhnout do svého jemného epicentra posluchačovo srdce a učinit mu na té cestě příjemnou promluvu o tom, co je to kytarový feeling a nerušivá atmosféra. Ten koncert byl mimořádně vydařený, rozhodně jeden z vrcholů prvního dne festivalu.
Další hudební talent Anthony Gonzales přivedl na hlavní pódium s úderem půlnoci francouzskou kapelu M83. A také éterický pop, který stojí z velké části na syntetických zvucích, jemuž ale naživo zdatně sekundují muzikanti s tradičními rockovými nástroji.
V písničkách téhle formace je zřetelný hlavní melodický motiv. Ten nicméně tvůrci vplétají do instrumentálních a zvukových ploch, ve kterých často dochází i na nějakou tu hráčskou parádu, nějaké to připomenutí, že v téhle sestavě jsou výborní muzikanti.
A také aranžéři, protože onen tažný melodický motiv během skladby nemizí, naopak graduje a dynamicky se v určitých pasážích připomíná víc a víc. A tak písničky formace M83 svým rytmem i popem posluchače v Ostravě roztančily a nedovolily jim vydechnout dříve než v samotném závěru. Současně jim umožnily protančit se do druhého festivalového dne, což jistě nebyl příběh k zahození.
Pravda, skotští Treacherous Orchestra hráli pouze instrumentálně a jako by pořád jednu a tu samou písničku, nicméně rozjařit a rozpohybovat dokázali tímhle jednoduchým fíglem tisíce diváků. Britští Nothing But Thieves zase ve svém indie rocku hledají nové tvary, leč na velkém pódiu to tak trochu zanikalo v prostoru.
Ve čtvrtek nicméně bylo příjemné vidět zase po čase Už jsme doma nebo jančit při britských folkových pankáčích Skinny Lister a nevěřit tomu, že první festivalový den už se chýlí ke konci.
Hvězdami pátečního programu budou především Aurora, Anohni a Of Monster And Men. Na Colours of Ostrava bývají ale zajímaví všichni. A pořadatelé navíc hlásí, že jsou stále v prodeji nejenom permanentky, ale i jednodenní vstupenky.