Článek
Hamlet je zdánlivě všem známá hra, ale i překladatel Martin Hilský tvrdí, že by nedokázal říci, o čem vlastně je. A to proto, že každá doba a každý tvůrce si v Shakespearově textu musí nalézt svého Hamleta. Jak jste ho hledali vy?
Trpišovský: Myslím, že ho stále hledáme. Čím víc se hrou zabýváme, tak nás překvapuje tím, jak je zvláštním způsobem „děravá“, jak jsou některé situace v rozporu s jednáním postav. Takže naše hledání spočívalo i v tom, že jsme se snažili tam ty rozpory nechat, anebo je vykládat.
A čím dál víc nám vyvstává základní otázka, jakou cenu má lidský život a do jakého soukolí dějinných událostí se můžeme bez mrknutí oka dostat. Obojí nám připadá velmi aktuální.
Kukučka: Bylo nám od začátku jasné, že jdeme dělat Hamleta v kontextu Národního divadla, a tím se vystavujeme spoustě otázek a srovnání. Ale přesto jsme se do toho s jistou drzostí pustili. A nebylo to tak, že bychom si přesně určili, o čem náš Hamlet bude, ale řekli jsme si, že se to pokusíme s celým týmem hledat.
Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský: Chceme divadlo komplexního zážitku

Obsadili jsme každou roli výbornými herci, protože každá představuje určitý archetyp – nejen Hamlet, ale i Ofélie, Gertruda, Claudius, Rosencrantz a Guildenstern, duch Hamletova otce, hrobníci…
Hamlet je hra plná otázek a filozofie, ale zároveň i velmi konkrétních situací, které se filozofii vzpouzí. Na jedné straně stojí konkrétní být tady a teď a na druhé nekonkrétnost světa mezi bytím a nebytím včetně velkého množství mrtvých, které Hamlet na své cestě za spravedlností bere s sebou a které budí pochyby, zda to za tolik obětí stojí. A tyhle otázky začaly vyplývat během zkoušení na povrch.

Pavel Neškudla jako Hamlet
Povídáme si dva dny před premiérou. Měli jste na zodpovězení otázek dost času?
Trpišovský: U každé inscenace máte před premiérou pocit, že času bylo zoufale málo, ale v případě Hamleta je ten pocit o to naléhavější, jako by byl přímo vklíněný do samotné hry. Ptáte se sám sebe, zda se vám podařilo říci vše, protože s každou odpovědí přichází dvacet dalších otázek.
Kukučka: Tou zmíněnou „děravostí“ a rozporuplností textu je proces zkoušení pro nás jako režiséry o to bolavější, ale zároveň i fascinující.
Hamleta lze vykládat jako hru intimní, vztahovou, anebo politickou. Čím je pro vás?
Trpišovský: Ještě před třemi lety bych odpověděl, že je to pro mě hra rodinná, ale v souvislostech dnešního světa se z něho politická rovina vynechat nedá. Ale neznamená to, že bychom v Hamletovi hledali jen aktuální politické souvislosti.
Kukučka: Ono to nejde oddělit. Ta hra je mimo jiné o tom, že rodina si řeší své problémy a zapomíná na to, že při tom má řídit stát, kterým putuje norské vojsko a je na pokraji války. A to války o území, na nějž se nevejdou ani hroby těch, kteří kvůli jeho dobytí padnou.
Válečné téma spojené s postavou Fortinbrase se často škrtá, ale pro nás je důležité a naopak jsme ho akcentovali.
Za jakou cenu se máme mstít a za jakou odpouštět? Do Národního divadla se vrací Hamlet

Takže politika tam je, ale Hamlet se nedá hrát bez pochopení postav, které se nedokážou zabývat ničím jiným než svými vztahy, protože krize v této rodině je opravdu velká. A jejím důsledkem je mimo jiné i to, že na konci hry národ ztratí svou identitu. Takže obě roviny se těsně prolínají.
Počítali jste od začátku s obsazením Pavla Neškudly do role Hamleta?
Kukučka: Nepočítali, měli jsme v souboru několik želízek v ohni. Navíc Pavel byl stále v angažmá v Divadle v Dlouhé. Ale čím víc jsme se o té postavě bavili, tak nám několik lidí nezávisle na sobě řeklo, že by to měl být někdo jako Pavel.
A i když jsme ho nechtěli krást Divadlu v Dlouhé, tak jsme pochopili, že nemůžeme vymazat naši společnou cestu s Pavlem od let, kdy byl naším studentem na DAMU, přes Vojcka v Plzni a řadu dalších rolí v Dlouhé. A přirozenou cestou jsme dospěli k tomu, že Hamlet nemůže být nikdo jiný než on.
Je pro nás důležité i to, že Pavel v této roli vstoupí do Národního divadla jako zcela nový člověk, nezatížený jakýmkoli kontextem. V neposlední řadě je pro výklad hry podstatné i to, že je generačně blízký Igoru Orozovičovi, který hraje Claudia. A že dokáže mít zcela zvláštní, vykloubený pohled na věci. A my jsme chtěli mít Hamleta, který specificky přemýšlí nejen jako postava, ale i jako člověk.
Herec Zdeněk Piškula o Ferdinandovi z Bouře: Teprve na ostrově najde sám sebe

Herec David Prachař o své roli Prospera: Je neuchopitelný jako každá bytost

Může se vám hodit na Firmy.cz: Národní divadlo