Článek
Skutečně nenávidíte Mozarta, když se tak jmenuje jedna vaše skladba?
Titul Nenávidím Mozarta vymyslel (autor libreta a režisér) Michael Sturmiger a byl míněn ironicky. Ale je za ním vážná diskuse o otázce dokonalosti a mistrovství.
Proč často užíváte motivy z děl jiných skladatelů, ať v sérii Loops nebo v Differenzes/Wiederholungen a Monadologies?
Je to postavené na konceptu uplatnit technologii a estetiku samplování v soudobých kompozicích. Jestliže bylo vše řečeno, opakujte to.
Je opakování a recyklace jedním z klíčových postupů při tvorbě hudby?
Tady bych negeneralizoval, ta odpověď by mohla být odlišná pro (raně renesančního skladatele Guillauma) Dufaye a odlišná pro DJe.
Jak se díváte na recyklaci ve světě DJů?
Svět DJ je velmi komplexní a různorodý, ale bylo velmi důležité objevit v něm různé nové strategie recyklování. Význam je vytvářen v kontextu, a tak tady mohu objevit mnoho nových kontextualit.
Když se inspirujete djskou kulturou a jazzem nebo rockem, znamená to, že soudobá vážná hudba potřebuje více vlivů z odlišných oblastí?
Každý skladatel je jako ostrov, takže by tato otázka měla tolik odpovědí, kolik je skladatelů a skladatelek. Ale pro Johna Cage bylo nejpřirozenější vidět náš hudební svět v různorodosti, a ne ve slonovinové věži.
Jak důležité pro vás byly experimenty na newyorské scéně, s nimiž přišli Ornette Coleman a John Zorn?
Já bych tu rád zmínil Elliotta Sharpa, kterého znám a uznávám od konce osmdesátých let. Velký vliv představoval Lou Reed a později Phil Niblock.
Ovlivnila vás Darmstadtská škola nebo aleatorika?
V roce 1990 jsem jel do Darmstadtu a potkal tam Johna Cage, strávil odpoledne s Helmutem Lachenmannem a setkal se s Iannisem Xenakisem. To na mně zanechalo rozhodně velký vliv.
Dostala se soudobá hudba do slepé uličky, když se objevila nová jednoduchost a návrat k barokní inspiraci?
S tím bych nesouhlasil. Objevil jsem mnoho nových skladatelů a skladatelských paradigmat po celou dobu, co existují ekonomické podmínky pro komponování. Je to nekonečný proces.
Je východiskem opuštění tradiční harmonie a použití mikrointervalů?
Mikrotonalita je součástí původu hudby, ale my jsme na ni na čas zapomněli.
Jak důležitý vliv na vás měla filozofie a matematika, když užíváte termín monadologie?
Termín sám je od Leibnitze, znovu se použil v kontextu buněčných automatů, ale zahrnuje i pojetí matematických modelů v hudbě. Pro mě byl nejdůležitější do doby vzniku série Monadologie.
Věříte v harmonii, když používáte slovo monády?
To závisí na definici harmonie, v matematickém slova smyslu bych souhlasil, v hudebním by harmonie potřebovala znovu definovat, aby se mohla použít v tomto kontextu.
Jste často inspirován z oblastí mimo hudbu, třeba literaturou a obrazy?
Na to je těžké odpovědět, já si tuto inspiraci často uvědomuju, ale určit pak, které vlivy byly klíčové v dokončené kompozici... Tyto vlivy zahrnují celý svět mého vnímání a intelektuálního diskurzu a liší se dílo od díla.
Jak důležitý je pro vás zvuk?
Cílem je dosáhnout jednoty mezi zvukem a strukturou. Zvukové spektrum reprezentuje struktury a při poslechu je vnímáno v rámci celku. Práce na spektru je velmi podobná programování syntezátorů.
Může se vám hodit na Zboží.cz: