Hlavní obsah

Seznamu prestižních památek nově vévodí Křižíkova tramvaj, plzeňská radnice i poběžovický zámek

Plzeňský kraj

Renesanční plzeňská radnice, zámek v Poběžovicích a také stařičká Křižíkova tramvaj z roku 1899, kterou si hýčkají dopraváci v Plzni. Na prestižním seznamu národních kulturních památek přibyly tyto tři nové položky z Plzeňského kraje, ve středu o  nich rozhodla vláda.

Foto: archiv Poběžovic

Poběžovický zámek se dostal na seznam národních kulturních památek.

Článek

„Radnice je po katedrále svatého Bartoloměje a františkánském klášteře nejhodnotnějším objektem v centru Plzně,“ řekl Právu Karel Zoch, vedoucí památkového odboru magistrátu.

„O tom, že by mohla získat tento status, se uvažovalo už od devadesátých let,“ připomněl. Nejde jen o slávu. Městu se budou lépe shánět dotace na případné opravy. Ty už ale nebudou schvalovat památkáři magistrátu. „Budeme mít jen poradní hlas, rozhodování se posune o stupeň výš, tedy na kraj. A případná odvolání bude řešit ministerstvo kultury,“ vysvětlil Zoch.

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Plzeňská radnice

Klíč k dotacím

Nadšení neskrývají v Poběžovicích na Domažlicku. „Tetelíme se radostí,“ uvedla Eva Vondrašová, členka komise pro záchranu tamějšího zámku. Řemeslníci letos opravili další část střechy, barokní schody u vstupu i štít. Náklady se vyšplhaly na zhruba čtyři miliony korun. „Doufáme, že díky titulu dostaneme více dotací a zámek se postupně celý zrekonstruuje,“ doplnil poběžovický starosta Martin Kopecký (Nezávislí pro Poběžovice).

Už příští sezonu se na památky spojené se slavným rodem Coudenhove-Kalergi podívají turisté. Doteď dovnitř nemohli. „Návštěvníci si zatím prohlédnou tři místnosti a nakouknou do kaple,“ nastínila Vondrašová. Do budoucna plánují, že uvnitř vznikne dokumentační centrum věnované zaniklým obcím Českého lesa, archiv, depozitář, expozice věnované uvedenému rodu i sochaři Janu Brokoffovi, který zde působil.

Historie na kolejích

Křižíkova tramvaj je nejcennějším historickým vozem ve flotile Plzeňských městských dopravních podniků. To ale neznamená, že jen stojí v depu. Při výjimečných příležitostech se s ní mohou lidé projet v ulicích. „Status národní kulturní památky nám sice přinese spoustu úskalí a omezení, na druhou stranu bude možné čerpat dotace na opravy, které nyní připravujeme,“ podotkl Jiří Trnka, technik dopravního podniku.

Foto: PMDP

Křižíkova tramvaj pocházející z roku 1899.

Stavební národní kulturní památku měla Plzeň jen jednu. „Katedrálu svatého Bartoloměje,“ připomněl Zoch. „Určitě by si podobné ocenění zasloužil i františkánský klášter, Velká synagoga a také Brummelův dům od architekta Adolfa Loose,“ uzavřel Zoch. Na seznamu už je i bolevecký statek U Matoušů, ten však spadá do venkovské architektury.

Výběr článků

Načítám