Článek
Artefakt vznikl v období vlády Karla IV., pravděpodobně v Praze nebo v umělecké dílně, která mohla tehdy fungovat v severozápadních Čechách. Je prokazatelné, že v 19. století socha stála v kostele sv. Vavřince v Havrani u Mostu.
Odborníci na základě srovnání usuzují, že vznikla v 60. až 70. letech 14. století. Usuzují tak nejen na základě podobnosti s Bečovskou madonou, ale k tvrzení je vedou i nástroje, jež mají andělé obklopující madonu v rukách. Jde o kvinternu a fidulu. Socha je podle ČTK vysoká 95 centimetrů a vyřezána byla z jednoho kusu lipového dřeva.
„Bohemika se na uměleckém trhu moc neobjevují. Pokud ano, je to často v zahraničí nebo v aukci, a tam si nelze dílo prostudovat. O to víc pro nás byla možnost madonu prozkoumat, zjistit, z jaké je doby, tak zásadní,“ uvedla k akvizici ředitelka Sbírky starého umění Olga Kotková.
Madona bude po restaurování vystavena v pražském Anežském klášteře. NG za ni zaplatila 4,5 miliónu korun. S prodávajícím vyjednávala celé léto. Podle smlouvy zůstane utajen. Nicméně Kotková připustila, že socha zřejmě původně patřila německé rodině, která byla odsunuta po 2. světové válce. Její majetek tak na základě Benešových dekretů propadl státu. Socha pak zůstala stát v domě, který získal nové, české majitele.
Madona je již v péči restaurátorů, kteří se ji budou snažit vrátit do původního stavu. Jistí jsou tím, že za staletí se její podoba měnila. Jak dlouho bude proces trvat, nebyli vzhledem k tomu, že jsou teprve v začátcích, schopní odhadnout.