Článek
Dramaturgie ČF připravila na sezónu 2012/13 několik edukativních programů a tato řada pod celkovým názvem Vše, co jste chtěli vědět o hudbě a báli jste se zeptat se skládá ze tří večerů. První byl určen pro dospělé a moderátorem byl Marek Eben, další dva budou pro děti (s Pavlem Liškou) a teenagery (s Janem Budařem), všechny režíruje Alice Nellis.
„Dospělákům“, vesměs oblečeným jako na běžný koncert, se pod názvem Mohlo to znít také úplně jinak? dostalo poučení, jak to vypadá při zkoušce s orchestrem na dva tak rozdílné „kusy“ jako Mahlerova Symfonie č.7 a předehra k operetě Johanna Strausse Netopýr. Něco, co známe z nedávné historie především z televize z programů s Leonardem Bernsteinem či u ČF s Václavem Neumannem v letech osmdesátých.
K čemu je také smyčec a jak dirigent ukazuje takt
Ale vůči těmto zkušeným dirigentům a zároveň skvělým „parlérům“, tj. s velkým talentem vyprávěcím, má nový cyklus ČF jednu výhodu, že si pozval k samotnému šéfdirigentovi ČF Jiřímu Bělohlávkovi, rovněž velice dobře „řečnicky“ vybavenému, právě profesionála typu Marka Ebena. Tak vznikl souzvuk dvou osobností, jež sice podle předem připraveného scénáře, ale se schopností improvizace (a té bylo potřeba hned několikrát!), seznámily návštěvníky se základními věcmi muzikantů. Jak zdraví dirigenta, k čemu je také smyčec, jak dirigent ukazuje takt apod.
Zároveň upozornili na důležitost studia skladeb po částech při vypracovávání celkového charakteru skladby, kterou pak divák v sále při běžném koncertu vnímá jako hotové dílo. Jak druhá věta Mahlerovy symfonie, tak slavná operetní předehra jim k tomu dala mnoho příležitostí a je jen dobře, že celý večer byl nahráván i obrazově, i když jen pro účely filharmonie.
Kdo ví, zda-li někdy neuvidí sestřižené části i televizní veřejnost – určitě by to stálo za to. Poznamenejme pro úplnost, že se v orchestru objevilo i několik nových tváří z čerstvě založené Akademie při ČF, jejímž účelem je vychovávat mladé hráče.