Hlavní obsah

Scenáristka Sára Zeithammerová: Zajímá mě více pohledů na jednu situaci

O mimomanželském vztahu studentky se starším mužem, skrze nějž se rozkrývají vrstvy partnerských a rodinných křivd, vypráví ve své literární prvotině Stehy absolventka FAMU, scenáristka Sára Zeithammerová. Nyní absolvuje roční postgraduální program na filmové akademii DFFB v Berlíně zaměřený na televizní scenáristiku a po úspěšném uvedení svých seriálů v České televizi pracuje na celovečerním debutu.

Foto: Elizaveta Kuznetsova

Sára Zeithammerová napsala i scénář podle knihy Aleny Mornštajnové.

Článek

Může být milenka vůbec někdy kladnou postavou?

Může. Bohužel ale tuto nálepku nejde tak snadno odpárat. Co jsem odpozorovala z reakcí na Stehy, valná většina čtenářů straní manželce.

Postava milenky má přitom spoustu dobrých vlastností a není v záviděníhodné situaci. Bylo by možné s ní sympatizovat, nicméně už je takto společensky zařazená bez ohledu na její charakter.

V čem vidíte pozitivní stránky milenky Anny?

Nedají se nazvat úplně pozitivními, prostě se ocitla ve vztahu s mužem, který nad ní má převahu nejenom věkem, ale i vzděláním, sociálním postavením… Anna nemá moc velké pole působnosti v projevení svého názoru, nemůže se za sebe postavit. Právě mocensky nevyrovnané vztahy jsou teď rezonujícím tématem. I když je sobecká, elitářská a bezohledná vůči druhým, musíme brát v potaz, že je jí teprve dvacet let. Kdo v tomto věku neudělal věc, za kterou se zpětně stydí?

Foto: Česká televize ČT24

Alžběta Malá a Samuel Toman v hlavní roli seriálu Pět let.

Stehy jsou vyprávěné z pohledu manželky Lucie a její sokyně. Proč nedostal hlas také Hynek, muž mezi nimi?

Stehy jsem původně psala coby povídku z pohledu milenky, což mi přišlo málo. Hynkův hlas jsem zprvu chtěla začlenit, nicméně se nedal střídat s takovou pravidelností jako u Lucie a Anny. Jednak tříštil pozornost, zároveň je žádoucí, aby v příběhu zůstalo nějaké tajemství. Kniha má díky jeho vypuštění pevnější kostru.

Podobné téma řeší próza Zpíváš, jako bys plakala od Zuzany Kultánové, která vyšla o pár měsíců dříve než vaše. Proč jste se rozhodla vyprávět o milostném trojúhelníku?

Zajímalo mě, jak onu nejbanálnější zápletku zpracovat jiným způsobem. Obecně mě zajímají pohledy několika lidí na jednu a tutéž situaci. Mám ráda japonský film Rašómon z roku 1950, který řeší vraždu z více různých úhlů včetně perspektivy samotného zavražděného, ačkoli ani u něj nemáme záruku, že říká pravdu. Nejde tudíž o novou formu. Obdobně jsem uchopila seriál Pět let, kde se na údajné znásilnění nazírá ze dvou perspektiv.

Připomněla jste mi seriál Aféra, v němž dvojice protagonistů vypráví o svém nemanželském poměru a vzpomínky se jim značně rozcházejí…

Ano, je mou srdeční záležitostí. První řada byla skvělá, také pro mě byla velkým inspiračním zdrojem.

Foto: archiv Sáry Zeithammerové

Sára Zeithammerová

Je vám pětadvacet let. Kde jste získala porozumění pro o dekádu starší partnery v krizi?

Věk je jenom číslo, alespoň doufám. Mám k nim určitou empatii, navíc neprožívají pouze problémy v manželství, ale věci, které jsou generačně univerzální, mimo jiné komplikované vztahy s rodiči a prarodiči. Lucie si pro svého muže nepřipadá dost dobrá, je nejistá v pozici designérky, kterou se živí, trpí syndromem podvodníka.

Máte za sebou nabitý rok. Dva televizní scénáře, k Pěti letům a spolupráci na sérii TBH pro Českou televizi, dokončení studia angličtiny a španělštiny, a nakonec vydání knihy. Budete teď čerpat síly na další tvorbu?

Rozhodně. Jsem ve fázi, kdy jen sklízím, co jsem zasela, což se mi v životě ještě nestalo. Nápadů mám naštěstí stále dost. Připravuji svůj první autorský celovečerní film. Půjde o horor s náboženským rozměrem, o zakázaných potratech v době první republiky. Rámovat ho bude hra na kočku a myš mezi andělíčkářkou (ženou, která provádí nelegální přerušení těhotenství – pozn. red.) a četníkem, kteří zastávají rozdílné názory nejen na reprodukční právo. Jedna strana tvrdí, že žena by měla mít své tělo pod kontrolou, druhá vnímá potrat jako něco, za co by měla jít sedět.

Foto: Česká televize

Seriál TBH vypráví o dospívání a sociálních sítích.

Horor je v současné i historické domácí kinematografii docela vzácný. Jaký k němu máte vztah?

Vřelý, byť se strašně bojím. Líbí se mi tvorba Mika Flanagana, především jeho seriály Půlnoční mše a The Haunting pro Netflix. Mám ráda i španělský horor Sirotčinec. Když horory píšu, tak se nebojím, což je možná chyba. Tento žánr je dobrý způsob, jak sdělit myšlenky, aniž by šlo o nějaký diktát. Kdybych námět zpracovala do historického snímku, mohla by to být pěkná nuda.

Chystáte prý i scénář k celovečerní adaptaci Hany z pera Aleny Mornštajnové…

Už ho mám hotový a odevzdaný. Hana je naštěstí formálně velmi čistá, chování postav je srozumitelné a hladké. Kniha začíná vypuknutím epidemie tyfu ve Valašském Meziříčí, já scénář psala v počátku covidu, takže mi to sedlo.

RECENZE: Stehy. Osudová láska ve třech otevírá rozsáhlá životní zranění

Kultura

Seriál Pět let boří stereotypy

Kultura

Výběr článků

Načítám