Hlavní obsah

Sběratel umění si splnil sen. Bydlí ve výjimečné vile ve stylu viktoriánské Anglie

Před lety se v Anglii zamiloval do tamní architektury. Byl právě na Wimbledonu a volný čas si krátil mimo jiné procházkami po okolí tenisových kurtů. „Někde tam jsem se rozhodl, že si postavím dům ve viktoriánském stylu,“ říká Emil Čeleda. Sen si splnil, i když to trvalo. Teď žije v unikátní vile, která nemá v Česku obdobu. Vypadá, jako by vypadla z minulosti.

Foto: Petr Horník, Novinky

Sběratel umění Emil Čeleda

Článek

Pozoruhodný dům stojí v kopci nad Vltavou. Od ostatní zástavby ulice jej odděluje krásná, promyšlená zahrada. Původně měl ovšem stát jinde, lépe řečeno na jiné parcele.

„Když jsem se z Anglie vrátil, s fotkami tamních vil, chtěl jsem tu svou postavit tam, kde jsem měl tehdy pozemek. Na úřadech vše neprošlo,“ ohlíží se Čeleda, kterého živí podnikání v umění a realitách.

Proces budování to podle něj zbrzdilo na dlouhé roky, ovšem, jak se říká, vše zlé je pro něco dobré. „Teď mám dům v blízkosti Janákovy (styl rondokubismus - pozn. red.) a Fričovy vily (funkcionalismus - pozn. red.), nedaleko stojí další cenné stavby ze začátku 20. století,“ popisuje.

Jak žádá doba: Detektivky o Poirotovi i Marplové prošly liftingem

Kultura

Zájem turistů

Poté, co se vyjasnilo, kde bude jeho vila stát, přistoupil k jejímu návrhu. Sestavoval ho společně s architektem dva roky. Usiloval totiž o dodržení všech možných detailů, kterými se viktoriánský styl vyznačuje.

O tom, že se mu to podařilo, svědčí fakt, že dům se záhy po dostavění ocitl v hledáčku zvídavých turistů. Asi není divu, protože v Česku je skutečným unikátem.

„Kromě pražské porodnice U Apolináře nikdo nic v takové míře nedělal,“ líčí pyšně majitel stavby.

Konstatuje také to, že jeho vila je dotažená do detailů „ve stylu Anglie“ hlavně zvenčí. Nechybí na ní tak krásné obložení v podobě cihliček, vikýře, okenice, svody…

Uvnitř vily je ovšem znát jiná inspirace.

„Podle historických fotek, které jsem si předem sehnal, jsem věděl, že vybavení místností bylo ve viktoriánské době dost tmavé. To jsem doma nechtěl. Měl jsem totiž s podobnou ponurostí zkušenosti z předešlého bydlení, z Letné. Takže když jsem byl kdysi v Bruselu, objevil jsem jejich styl inspirovaný Francií: vzdušnost, světlé barvy. Dovednost, jak využívali slunce, tak aby procházelo celý den domem, mě zaujala,“ popisuje a pokračuje:

„Hodně používali tlumených barev, květinových detailů, krásné byly i zahrady kolem staveb. V interiéru jsem se tedy inspiroval zčásti i mimo Anglii.“

Umění na chatě

Vilu začal stavět v roce 2009. Hodně se ptal památkářů, hodně studoval, což ostatně dělává dodnes. Interiéry totiž ještě dolaďuje, dodělává, a to podle toho, jak zdatné řemeslníky sežene. S tím souvisí i jeho přesvědčení, že by dům v této podobě dnes dohromady nedal. Jak vysvětluje, specializovaná řemesla mizí s tím, jak odcházejí staří mistři.

Náklady na podobnou viktoriánskou vilu pak označí za „běžné“: „Stála možná míň než dnes tolik prosazovaná kostka,“ konstatuje s tím, že moderní styl architektury mu vůbec nesedí.

„Roky se plošně razí čisté linie. Beton, sklo. Jenže… Za vaše peníze si touhle vizí architekt staví ego, ovšem bydlet v tom domě budete vy, a ono se to moc nedá,“ nepochybuje. Podle něj lidé, kteří mají na projekty peníze, často zapomínají na fakt, že v nich budou chtít normálně žít a odpočívat.

Majitelé při renovaci zašlého rybářského domku objevili starou studnu a proměnili ji ve šperk

Tipy a trendy

Čeleda se tedy na podobné architekty vůbec nespoléhal. S tím svým vedl nekonečné hovory, jež vycházely z jeho důkladných studií. Jednoduše řečeno ještě předtím, než se koplo do země, věděl přesně, co chce.

„Řešil jsem třeba tloušťku lišt v oknech, jaká skla do nich vložit, tapety, římsy, fabiony, světla, ale i svody ze střech v podobě labutích krků…,“ vyjmenovává namátkou.

Minulost u policie

Ostatně k podobnému, v něčem staromilskému pohledu na svět, jak vysvětluje, byl vlastně vychován.

„Na rodinnou chatu, kde jsem trávíval dětství, se přestěhovalo vybavení jedné prvorepublikové vily, dědictví. Ty předměty nebylo kam dát, tak skončily u nás, v Kunraticích,“ vzpomíná.

A když se pak jako už dospělý dal na policejní dráhu, doputoval přes různá oddělení, včetně dvou let na vraždách, jaksi přirozeně až k umění, respektive k jeho krádežím. Znalosti o něm si doplňoval v terénu, roky měl na starosti hlídání překupníků, bazarů i podvodníků, kteří prodávali falzifikáty. Od policie odešel v momentě, kdy už v práci u ní neviděl smysl.

Dívejte se na obrazy, ne na signatury, říká galerista Vladimír Železný

Kultura

„Od té doby podnikám. A i předtím jsem měl štěstí. Ceny uměleckých předmětů byly po sametové revoluci velmi nízké. Do horentních výšek naskákaly koncem 90. let,“ pokračuje s tím, že by nyní rád otevřel v Česku diskusi o architektuře.

„Čím více lidí se vrátí ke starému, osvědčenému stylu stavění, tím víc přibude řemesel, řemeslníků. Bude po nich poptávka. A jsem přesvědčený, že i architekti budou muset více naslouchat zákazníkům. Do měst, obcí se tak vrátí skutečně hodnotné stavby,“ tvrdí.

Poirot a Sherlock

Zmíní rovněž to, že ho vedle staveb jinak oslovila viktoriánská kultura jako celek a rád se podívá na dobové seriály.

„Pustím si Panství Downton, radši mám ale seriály detektivní, třeba Sherlocka Holmese, Hercula Poirota. Kostýmy, jejich výprava jsou nepřekonatelné,“ uzavírá.

Designérka a umělkyně Eva Eisler: Hledám pravdu, tu lze nalézt jen v jednoduchosti

Kultura

Eva Jiřičná zpět v rodném Zlíně, město po ní pojmenovalo koncertní sál

Kultura
Související témata:
Emil Čeleda
Viktoriánská Anglie

Výběr článků

Načítám