Hlavní obsah

Sám si vyrábím barvy z odvaru kůry a maluji prchavou atmosféru džungle, říká umělec Otto Placht

8:53
8:53

Poslechněte si tento článek

Obrovská plátna, na nichž je obtisknuta džungle, nádherné růžové a fialové svítící květy léčivých stromů, meditativní hudba a krásné doprovodné texty. Takový zážitek si odnesete z výstavy s názvem Prchavá věčnost Amazonie, autorem děl je malíř Otto Placht.

Foto: archiv umělce

Galerie Kmoch uspořádala v reprezentativním Obecním domě v Praze jedinečnou výstavu Prchavá věčnost Amazonie. Probíhá od 10. 12. 2024 do 22. 2. 2025. Foto z vernisáže, umělec Otto Placht.

Článek

V sálech Obecního domu v Praze, kde rozsáhlá výstava probíhá, jsme si povídali o jeho tvorbě, pomíjivé kráse pralesa, rituálech domorodců i mizící kultuře jedinečného ekosystému naší Země.

Obecní dům, secesní stavba a v nich nádherná plátna z Amazonie. Najdeme společnou linku?

Jsem Pražák narozený ve Starém Městě a tohle byl můj dětský rajon. Secese, symbolismus, extatické baroko i rudolfinský manýrismus jsou historické styly, které jsem do sebe nasál.

Mám je v sobě, ve svých kořenech a moje podvědomí je v tvorbě vyplavilo. Jen s přesahem do nádherného magického světa, který je v Amazonii velmi intenzivní. Prales je florální, animovaný spirituálnem, které je spontánní a přirozené.

OBRAZEM: Mystická Amazonie na velkolepých plátnech. Otto Placht vystavuje v Obecním domě

Kultura

Když jsem pověsil plátna a v klidu se procházel po Obecním domě, říkal jsem si, že se do těchto míst báječně hodí.

Výstava nese název Prchavá věčnost Amazonie. Proč?

Amazonie mizí, v tom je prchavá, pomíjivá. Jako malíř jsem ucítil osudové poslání zachytit ji v její jedinečnosti a kráse. Sílu jejího ducha, kterou jsem tam vstřebal.

Džungle se neustále mění a já život v ní přenáším skrze způsob vlastního výtvarného cítění. A věčnost? To je stav bezčasí…

Plátna mě překvapila svými rozměry. Jsou impozantní…

Mám barokní cítění, mám rád i jistou monumentálnost. Obrovský formát mi vyhovuje a velkolepost deštného pralesa ho přímo vyžaduje. Samozřejmě i na malých obrázcích se dá vyprávět nádherná pohádková legenda. Ale velká plátna neopakovatelnou atmosféru a dynamiku deštného pralesa jedinečně zpřítomní.

Foto: archiv umělce

Před nádhernými obrazy z Amazonie můžete stát nekonečně dlouho a stále budete objevovat nové symboly, rozehrávat své myšlenky.

Jsme právě v sále, kde jsou obrazy namalované jenom přírodními barvami. Z čeho je získáváte?

Základem barviva je kůra stromu Caoba, která projde krátkým varem. Z ní se získává oranžovohnědé barvivo zvané Pucuti, které je přítomno na všech těchto obrazech. Obsahuje pryskyřici, jež se v látce fixuje, impregnuje a díky tomu nevybledne.

Používal jsem i černou kukuřici, řepu, kurkumu, zelený mathé čaj, ibišek a jiné „ingredience přírody“. Maluji barvami, které voní jako čaj, ovoce, příroda. To je při práci krásný stav. Tím, jak vůně nadechuji, vede mě to k zobrazování džungle.

Přírodní barviva z pralesních rostlin mají na plátnech nádherně svítící barvy: růžovou, fialovou, modrou a sytě žlutou. Díky oxidaci na vzduchu se ale barevně proměňují a obraz dostává jinou dynamiku.

Taková prchavost barev musí být pro malíře „bolavá“? Nemrzí vás to?

Jak kdy. Někdy mě to překvapí, jindy se těším. Přiznám se, že občas mě to přivádí i do zoufalství. Když v původních svítících tónech vyjde zamýšlený výraz atmosféry a za týden je jiný… To znamená, že zešedne a přestane dýchat okamžikem, tak mě to mrzí. Ale musím se s tím umět vyrovnat.

Plátna jsou i v zemitých odstínech krásná. Visí tady v prostoru, to je originální…

Je to scénická instalace, ve které se má střetnout moje vidění světa a čistý obtisk džungle. Jsou meditativní, nerozmýšlím řád výjevu. Spíše ho nechávám vyrůst. Obrazy v této části výstavy jsem maloval na podzim minulého roku, kdy kolem mého ateliéru Cashibona v povodí řeky Ucayali prošel požár.

Maloval jsem zkázu, uhořelé pahýly trčící z bahna. Pak přišla povodeň a stromy začaly padat, protože neměly pevný základ. Uhnily, celé noci jsem slyšel padat stromy…

Všechna velká plátna, která v sále vidíte, prošla celým cyklem onoho vedra, větru, sucha, prachu a dešťů. Jsou tím vším dokonale ošlehaná. Nakonec mě napadlo obtisknout na plátno džungli v poměru jedna ku jedné. Vyobrazení má silnou zemitou barevnost.

Otto Placht

Český malíř Otto Placht (1962) vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze. V 80. letech se věnoval expresionistické malbě a ve své tvorbě se snažil o výtvarné zpracování chaosu a teorie fraktálů.

V letech 1990-1993 pracoval jako asistent v Ateliéru monumentální tvorby pod vedením Jiřího Načeradského.

V roce 1993 se vypravil do peruánského města Pucallpa a od té doby je jeho tvorba silně ovlivněna výtvarným projevem domorodých obyvatel džungle a exotickým prostředím amazonského pralesa.

V Praze v Obecním domě uspořádala Galerie Kmoch výstavu jeho obrazů s názvem Prchavá věčnost Amazonie. Probíhá od 10. 12. 2024 do 22. 2. 2025.

Obrazy v druhém sále jsou sytě barevné. Připomínají mi knihu Pohádky Tisíce a jedné noci…

Maloval jsem je pestrými syntetickými barvami. Jedná se o sérii obrazů léčivých stromů, jejichž duchové jsou „používáni“ na šamanské techniky. Zobrazení je záměrně realističtější, narativní a pohádkově mytologické.

A který strom je vyobrazen na plakátu k výstavě?

Strom Ayahuma, který je mému srdci nejbližší. Sám ho v Peru sázím a roste mi všude. Má intenzivně červené květy. Jsou opravdu překrásné, dužnaté. Vykvetou a hned spadnou. I v nich je symbolika prchavosti.

Po odkvětu rostlina vytvoří těžké plody, silně a krásně páchnoucí. Používají se k očišťování domů i jako mýdlo k očistě těla. Je to ale žárlivá rostlina. Všechny silné a přenádherné rostliny žárlí. Mají v sobě i jedy.

Obrazy z džungle jsou hluboké, mnohovrstevnaté. Může je Evropan pochopit? A jak na ně reagují domorodí Peruánci?

Těžko říct. Myslím, že zdejším lidem připadá moje tvorba jako bájný svět nebo pohádka. Oslovuje magií a tajemnem. V Peru považují domorodí indiáni zobrazenou džungli za přirozené prostředí, vyrůstali v ní. Ale říkají mi: „Ty opravdu vidíš všechno, co tam je…“

Připadá mi, že Evropa je intuitivně odpojená sama od sebe. V Peru léčí šamani a senzualita je silně přítomna. Je to tak?

Ano, mentálně je to jiné. Racionalita je upozaděná, vědomí funguje smyslově a v hlubších vrstvách. Obecně známý je rituál s ayahuascou (liánovitá rostlina, z níž se připravuje psychotropní nápoj. - pozn. red.), který vede zkušený šaman.

Rostlina má univerzální a kosmickou energii. Sílu a schopnost rentgenování lidského organismu. Při rituálu můžete vnímat všechno možné. Třeba i úplné očištění těla a vnímání prány, kdy člověk putuje jako duch a hmotné věci se s ním nepojí…

Rostlina ayahuasca je léčiteli používána jako diagnostický prostředek. Samozřejmě může být i zneužitelná.

A vám bylo při rituálu příjemně?

Bylo to euforicky příjemné a chvílemi to bylo strašně těžké. V rituálech je potřeba se obracet na pozitivno a lásku, protože ta je krásná. Sice extrémně hystericky přehnaná, ale krásná. Když se to otočí, může to být naopak hystericky strašlivý, nepřežitelný zážitek.

Vraťme se ještě k tématu „prchavosti“. Jaká je realita v Peru? Kácí se deštný prales a opravdu vysychá?

Moderní civilizace je schopna zničit všechno: přírodu i kulturní bohatství. Lidé chtějí jiný svět a hlavně změnu. V jejich mysli to znamená prales vykácet a zpeněžit. Džungle je suchá, města vyprahlá, devastaci je potřeba zastavit. Snažíme se s přáteli o záchranu pralesa, jedinečných hodnot. Mnozí domorodci už také cítí, že je zle, že se ve městech upečou. V létě je tam k nevydržení. Představte si čoud a prach uprostřed pralesa.

Pro umělce je duch tohoto místa inspirací k malování obrazů. Strom v džungli nechci vidět uměle skácený. Správné je, když sám přirozeně shnije, spadne a znovu začne obrůstat zelení.

Peruánské domorodé kmeny a jejich jedinečné schopnosti dobře znáte. Jaké jsou?

Indiáni umějí vidět v noci a pro ostatní být dokonale neviditelní. To jsou pohádky, které jsou v pralese skutečně pravda. Samozřejmě mimo džungli to nefunguje. Umějí se dokonale pohybovat jen ve svém prostoru, kde je jiná psychika. Umějí zmizet jako kouzelníci na jevišti.

Otto Placht. Pohled kurátora Andrey L. Ballardiniho

Čím je výstava výjimečná?

Otto Placht přenesl svoji barokní výrazovost a symbolistní cítění do světa, kde převládají síly přírody a hluboká spiritualita. Z toho pramení originalita jeho tvorby, která nabízí nejen estetické hodnoty, ale také jedinečný pohled na vztah člověka a přírody, modernosti a tradice, umění a duchovna.

Z mého pohledu jsou velmi originální právě ty artefakty, ve kterých Otto použil barvy, které sám vyrobil z odvarů kůry stromů a rostlin nebo listy a předměty položené na plátno namáčené v těchto barvách, na které nechal působit světlo a čas. Jsou to skutečně otisky sil Amazonie.

Jaké má poselství?

Oxymóron (v lingvistice spojení slov, jejichž význam se navzájem vylučuje. - pozn. red.). Prchavá věčnost Amazonie upozorňuje na křehkost světa a sil, které doposud byly v rovnovážném stavu. Před Plachtovými díly celkem přirozeně rezonuje název Gauguinova obrazu z Markéz, kde se malíř táže jako svědek konfliktu mezi člověkem ovládajícím přírodu a člověkem v souznění s ní: Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam spějeme?

Akty a portréty Amedea Modiglianiho ukazují ženu emancipovanou a vznešeně krásnou

Kultura

Výstava v Bologni ukazuje Kafku jako zvídavého cestovatele po Itálii

Kultura

Výběr článků

Načítám