Článek
Sankofa zobrazuje ptáka, který v letu obrací hlavu zpět a upírá pohled do svého peří, odkud vytahuje cenné vejce. Symbol se váže ke rčení, že není špatné vracet se do minulosti, abychom to, co v ní je skryté a co jsme zapomněli, upotřebili k vybudování lepší budoucnosti.
Když byl v roce 1991 na newyorském Manhattanu odkryt při stavebních pracích hřbitov zotročených i svobodných Afričanů povětšinou z 18. století, na jedné z rakví byl hřebíky vyveden obloukovitý tvar připomínající srdce stejně jako ohnutý krk mystického opeřence. Tradice sankofa tak dobře ukazuje kulturní transfery černého Atlantiku, jak nazval trasu mezi africkým západním pobřežím a Amerikou sociolog Paul Gilroy.
Inspirace minulostí, jež se však nezvrhne v nezřízené nostalgické blouznění po lepším včerejšku, je typická i pro hiphopovou kulturu, u jejíhož zrodu stálo pouštění soulových či funkových desek v klubovém podzemí newyorských černošských ghett v sedmdesátých letech. Skládání a lepení již existujícího k sobě, aby vznikly nečekané, vzrušující nebo jen neobvyklé zvukové koláže a mixy, stojí na počátku praxe samplování a tvorby beatů, do nichž později začnou první rappeři odříkávat své výpovědi o životě bez nadějných vyhlídek.
Přestože rap je dnes minimálně na Západě nejpopulárnějším žánrem, není jediným příkladem hudby s kořeny v africké diaspoře v minulých staletích násilně přesunuté do center vývoje euroatlantické civilizace.
O historii a částečně též současnosti tvorby muzikantů především afroamerického původu vypráví kniha Hudba ohně. Radikální černá hudba, od jazzu po hip hop a dále. Prvotina hudebního publicisty Karla Veselého, vydaná v roce 2010 příznačně pod již zaniklým a primárně hiphopovým labelem BiggBoss, nyní vyšla v nakladatelství Paseka ve druhém, doplněném vydání.
Zápasy o duši
Když mluvíme o počátcích populární hudby, často se nám jako první vybaví Elvis Presley nebo Beatles. Jistěže jsou to důležitá jména v příběhu o tom, jak hudební průmysl našel nejdůležitější tržní segment v dospívající populaci, ale bez hudby zdola, bez blues vycházejícího z orální tradice africké diaspory a bez jazzu s jeho podvratností, by nic jako pop neexistovalo, alespoň ne v nám známé podobě.
To, že první hvězdy jako právě Presley vycházely z černošských vzorů, je víceméně známé. Přitom vzorec byl ve většině případů podobný – bělošští interpreti se „inspirovali“ hudbou z poliček v obchodech nadepsaných jako rasová hudba a sami za tuto tvorbu sklízeli ovace i materiální prospěch.
Smutná hudba pro přežití. Petr Fischer nad knihou Všechny kočky jsou šedé
Co už tak zřejmé není, je dialektika, která se nenápadně vine celou Veselého knihou. Když už časem nebylo potřeba dávat černé hudbě bílé tváře s cílem udělat ji stravitelnou a bezpečnou pro posluchače z amerických předměstí, bylo nutné podřídit ji alespoň zákonitostem téměř všemocného molochu „bílého“ hudebního průmyslu. Od raného jazzu přes soul až po hiphopové koketování s EDM si dovedly nahrávací společnosti najít cesty, jak podvratnost přítomnou ve všech zmíněných žánrech a případné ostré hrany mířící na majoritu obrousit.
Jako prototyp Veselému neslouží nikdo menší než Michael Jackson, jehož bělení kůže je nakonec i symbolickým vyjádřením podřizování se pravidlům vybudovaným s lhostejností vůči lidem, mezi nimiž zpěvák vyrůstal. Zároveň byl Jackson symbolem dvou období vztahu Ameriky ke svému černému svědomí v podobě milionů potomků milionů otroků – když začínal jako dítě v rodinné kapele, pomalu doznívalo chápání Afroameričanů coby věčných dětí, které potřebují vedení ze strany těch civilizovanějších. Na vrcholu kariéry v osmdesátých letech zase Jackson přistoupil na neoliberální ideologii reaganovské Ameriky, v níž se předpokládalo, že „všeobecný blahobyt zruší všechny rasové problémy“.
Dualita a stálý vnitřní konflikt na úrovni individuality i celé komunity ve vztahu k opresivní většinové společnosti jako by byly dějinám Afroameričanů i jejich hudby vlastní. Na počátku 20. století o tom psal sociolog W. E. B. Du Bois jako o dvojím vědomí černého Američana, který je neustále podřízen pohledu na sebe sama očima druhého, očima zastupujícíma plantážního dohlížitele.
„Jackson se nám zjevuje jako další oběť probíhající rasové války v Americe – jako další negr, který se zbláznil, protože mu zrcadlo řeklo, že jeho tvář nesplňuje nordický ideál krásy,“ cituje Veselý kritika Grega Tatea. Ostatně již v šedesátých letech v rámci hnutí za lidská práva probíhaly střety, do jaké míry se asimilovat a přistupovat na pravidla hřiště, které záměrně nebylo pro menšiny nalajnováno příznivě. Tyto spory reprezentují i osobnosti radikálnějšího Malcolma X a konsenzuálnějšího Martina Luthera Kinga, kteří nakonec ale sešli ze světa podobnou smrtí.
Podzemní železnicí. Román Colsona Whiteheada dostal seriálovou podobu
Praktiky nahrávacího průmyslu popisované v knize Hudba ohně mohou připomínat obecný zápas o emancipaci menšin na americkém území, který se, jak ho vnímá afrofuturistické přemýšlení, vrací v cyklických časových spirálách. Hudební korporace postupně udusí subverzivní plamen dřímající uvnitř každé nové radikální hudby, podobně jako v amerických dějinách na každé přiznání práv a svobod menšinám přichází reakce ze strany konzervativní Ameriky (zrušení otroctví následovaly jižanské segregační zákony Jima Crowa, Obamu nahradil v úřadu Trump).
Nakonec si tak lze položit otázku, nakolik se vlastně sonické revoluce liší od těch celospolečenských, které také zpravidla zklamávají a požírají své tvůrce.
První moderní lidé
Na základě širšího rozpracovávání dekolonizačního myšlení a reflexe systémového rasismu dnes dochází k dalším posunům celé debaty a populární hudba, jež nemůže popřít své černé kořeny, na tom má svůj podíl.
Internet zároveň rozbořil hranice, které musel hudebník v rámci vyjednávání s nahrávacími a vydavatelskými společnostmi překonat. Politická ekonomie hudebního průmyslu se přesunula k jiným těžištím – ke streamovacím platformám. Dříve tišené hlasy dnes mohou být slyšet o trochu lépe.
Veselý v knize ostatně neopomíná zmínit vliv postupující technologie na hudební produkci a její demokratizaci. Černošská populace měla přitom tradičně k výdobytkům vědy a techniky omezenější přístup (a nedůvěru vzhledem k jejich používání jako nástrojů oprese ze strany většiny), a proto docházelo z její strany k jakémusi zvukovému kutilství a používání nástrojů jinak, často proti jejich původnímu smyslu. Právě tyto zlomy v používání technologie pak umožňovaly promýšlet budoucnost mimo rámec nalinkovaný politickou nebo ekonomickou mocí.
Hudbu ohně tak nebylo potřeba vrátit do oběhu jen kvůli dlouhodobě vyprodanému nákladu, ale i pro množství změn, jež se na poli černé muziky mezitím odehrály. Nastoupila generace soundcloudových rapperů, do žánru začaly v mnohem větší míře pronikat ženy jako Megan Thee Stallion, renesanci zažívá radikální jazz reprezentovaný saxofonistou Kamasim Washingtonem nebo skupinou Sons of Kemet, světovým žebříčkům pravidelně vévodí hudba z Jižní Ameriky nebo Jižní Koreje inspirovaná hip hopem.
„Osvoboď svou mysl a tvůj zadek se přidá,“ zpívá průkopnická skupina Funkadelic ve své skladbě z roku 1970. A tato mantra se hodí i pro naši současnost, kdy je stále očividnější, že v afektivní společnosti je nutné vrátit do hry emoce i tělesnost navzdory osvícensky konstruované čisté racionalitě.
Stejně tak nelze uvažovat o homogenně oddělených kulturách. Výměna, třeba „jen“ hudebních vlivů, probíhá natolik živelně, že je nutné brát v potaz hybridní povahu globální společnosti. Černý Atlantik představuje příklad takového setkávání. Obsáhlá, poctivě vyfutrovaná a skvěle napsaná Hudba ohně je dobrou vstupní branou do takového světa.
Můžeme si klást otázku, proč lze zrovna hudbu pocházející od potomků afrických otroků prakticky ztotožnit s populární hudbou. V devadesátých letech formulovala spisovatelka Toni Morrisonová v rozhovoru se zmiňovaným Paulem Gilroyem tezi, že otroci byli prvními moderními lidmi – byli uneseni z Afriky, vytrženi ze svého životního prostoru, jenž byl navíc posléze vydrancován ve jménu industriálního pokroku. Tyto skutečnosti je uvedly do stavu existenciálního bezdomovectví a odlidštění, pro moderního člověka typického.
K tomu nakonec dospívá i Veselý, když v podkapitole věnované hnutí Black Lives Matter a rapovému vizionáři Kendricku Lamarovi píše, že „v hudbě 21. století i nadále pokračuje hledání nového (černého) člověka, který překoná protiklady moderny. Kdo jiný by měl najít odpověď než potomci velkého lidského experimentu, který začal v 16. století? A kdo jiný nás má uklidňovat, že ‚budeme v pohodě, kámo‘?“.
Možná proto k lidem celého světa promlouvá pulzující basa, synkopický rytmus, syrové rapové texty nebo odlidštěný kovový zvuk techna. Modernita nemohla znít lépe.
Autor je hudební publicista.