Článek
Na proměnu vnímání, priorit, způsobu života a vůbec světa upozorňují teoretici už desetiletí. Václav Cílek vzpomíná, že se s tématem společenského kolapsu a změny setkal poprvé na konferenci o pravěku v tureckém Kemeru v roce 1994. Pořádalo ji NATO, což považuji za dobrou zprávu, neboť to znamená, že tam myslí komplexně, nejen na zbraně.
V devadesátých letech to český animovaný film, až na výjimky, jakou byl urputný Jan Švankmajer, neměl zrovna jednoduché. Vypadalo to na kolaps. Tvůrce Krysaře (1985) Jiří Barta se k natočení dalšího celovečerního animovaného snímku dostal až v roce 2009. Festival animovaných filmů se v Třeboni také poprvé konal až v roce 2002 a Anifest byla tehdy jen národní přehlídka, kde převládala tradice, připomínala se úspěšná historie, novinek bylo poskrovnu a festivalová společnost evokovala spíš abiturientský sraz. Ale již samotný vznik takové akce naznačoval, že se něco podstatného mění.
Festival pak prošel, jak se tak stává, peripetií rozdělení a znovusjednocení, několik let probíhaly v Česku dvě téměř shodné přehlídky, od loňského roku je tu opět jediná pod názvem Anifilm. Ačkoli se tedy festivaly animovaného filmu konají v Třeboni od roku 2002 každoročně, měl ten letošní pořadové číslo šest. Pak se divte, že máme pověst divné země…
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_F/Lpn71H.jpeg?fl=cro,0,109,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zdenko Pavelka
Co se za těch třináct let od prvního ročníku změnilo? Tradice se stále ctí. Anifilm udělil domácí Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu Vlastě Pospíšilové, připomněl padesátiny Večerníčku a Jiřího Brdečku. Přesto v těch několika květnových dnech převažovala na jihu Čech čerstvá energie, Třeboň připomínala univerzitní kampus. A pořadatelé, členové porot, autoři spíš studenty než zasloužilé profesory. Nové technologie táhnou mladé, mladá energie táhne obor. Samozřejmě – velký animovaný film vyžaduje trpělivost a tvůrci stárnou od jednoho snímku k druhému jakoby rychleji. Raúl Garcia, režisér Podivuhodných příběhů (adaptace povídek Edgara Allana Poea), přiznal, že na nich dělal osm let. A španělskému režisérovi Samu Conflictivosovi při výrobě drsné hororové pohádky Posedlý, která vyhrála soutěž celovečerních filmů pro dospělé, zešedivěly vousy. Ale i proto se v Třeboni zdál být svět v pořádku. Mistrům dýchají na paty mladé šelmy, změna nemusí být kolapsem.