Hlavní obsah

Zbyněk Vlasák: Máj

Právo, Zbyněk Vlasák, SALON

Má divácká zkušenost z veřejných čtení poezie je povětšinou tristní. Básníci neškolenými hlasy, bez citu pro cokoli, recitují vlastní verše. Okolo nich sedí hlavně kamarádi a příbuzní, kteří je na konci za jejich výkon plácají po ramenou, zatímco ostatní znuděni odcházejí domů. Což často nevylučuje to, že ti samí lidé doma v klidu, když jim zážitek nikdo neruší, do stejných veršů vplují zcela přirozeně a nechají se jimi třeba i zasáhnout.

Foto: Pavel Hejný/Národní divadlo

Z multižánrové inscenace Máj (režie: David Prachař)...

Článek

Symbolicky prvního května uvedla Nová scéna pražského Národního divadla multižánrové představení Máj podle Karla Hynka Máchy. S bezpochyby skvělým textem zde měly souznít výkony tanečníků (uznávaní 420PEOPLE), obrazy Adrieny Šimotové, hudba Pavla Fajta a Ondřeje Anděry a řada dalších prvků. To vše v režii Davida Prachaře a za účasti publika, v němž nechyběli herečtí i jiní kamarádi a příbuzní autorů, ale také turisté, pro něž se pak Máj překládal skrz titulky do angličtiny.

Kdysi jeden moravský básník prohlásil, že poezie se nesmí recitovat, že se musí vyprávět. V případě Máje to znamená, že se jeho interpret musí svým talentem potkat s tím Máchovým, což se ale povede jen velmi výjimečně a já osobně jsem to nikdy nezažil (starší kolegyně dokázaly jmenovat pár představení ve Viole a jeden Střížkův obraz). Častější jsou bohužel pokusy zmocnit se Máje „násilím“. Jenže pak z něj zůstane jen ploché nic – viz film F. A. Brabce, veršování doktora v Menzelově Vesničce nebo koneckonců i hodiny češtiny na základních a středních školách.

V Národním divadle byl k vidění o něco lepší výsledek. Jenže přesto, že hudba i tanec v některých prchavých okamžicích s Máchovým textem splynuly v jedno, přesto, že tentokrát Máj recitovaly zkušené hlasy Prachaře a Jana Kačera, finální dojem zůstal podobný jako při klasickém čtení poezie: Vy tam na jevišti, prosím, dejte mi Máchovy verše, zavřete mě samotného do Vilémovy kobky a nechte mě s nimi chvíli žít, takhle mi vše jen uniká mezi prsty. A i po představení na Nové scéně vycházel nakonec nejhlasitější potlesk z míst, kde seděli kamarádi a příbuzní.

Související témata:

Související články

Zbyněk Vlasák: Na havířovském nádraží

Kouzelnou zrcadlovou síní prošel orchestr zapomnětlivých obryň. A co že zde poztrácely? Mezi stropem, který tvoří diamantová mozaika, a mramorovou podlahou...

Zbyněk Vlasák: Mediokracie

Bezprostředně před prvním kolem prezidentské volby několik významných tištěných a internetových médií doporučilo svým čtenářům a čtenářkám, čí jméno vhodit do...

Výběr článků

Načítám