Článek
Kdysi jsem Český orloj četla v opise, v jakémsi samizdatu, ale už nevím v jakém; s odchodem rodičů a celé knihovny, která se nikomu nevešla do bytu, a tak byla rozdána do různých stran, se rozešly i opsané sbírky.
Když si čtu Český orloj teď, vidím, že jsem mu napoprvé rozuměla jen poněkud. A to je věnován básníkovu synovi Petrovi, který je plus minus stejně starý jako já, znám ho a teď mu, když čtu Český orloj znovu, dodatečně závidím toho (a ten) otcovského (a otcovský) průvodce časem, životem, pamětí, krajinou, životní rolí, tu výpověď o vnitřním světě muže, předávanou synovi s vášní pro slovo i s cudným erotismem. Kdyby mě někdo poctil takovou výpovědí, jak by mi asi po celá ta léta od tajného vydání Českého orloje v roce 1973, kdy jsme zažívali středoškolská léta, až do dneška, kdy už jsme vlastně staří, bylo?
Jako v tom básníkově snu o domě Zimy z Listopadu: Stojí tam na kůle krov jako z pohádky / – pod ním / jak hroby dvě bělobné propasti – / jedna je plná lilií a druhá plná vody! (…) „To je dům Zimy!“ / šeptá matka. / „V té jedné spí – a z druhé pije.“ (…) Les se chvěje / a matka v dálce padá do závěje – / „Maminko!“ / křičím – / a tu v zimní vodě spatřím svou hlavu, / jak jde po svobodě, / je celá bílá, / jak by byla cizí! – / a matka v dálce, rozpitá, mi mizí – – – / „Maminko!“ / křičím, / „Vždyť já už jsem stařec!“
Jak by mi bylo? Asi tak, jak bylo; otec to synovi dělá vlastně těžké, bude se muset táhnout s nákladem slov, obrazů a symbolů, které já rozluštím až teď, kdysi jsem na ně byla málo chytrá. Nebo až moc.

Karel Šiktanc dostává státní vyznamenání od prezidenta Klause.
Tak třeba jsem nerozuměla těm divným svátkům, svátku Sekyr a Úlů, Kachen, svátku Fijalek, Jasmínu a Pelyňku, Rybízu, Plavuní a Šípků, Ocúnu a Granátových jablek, kdy někdo z jakobínů porušuje tabu nebo vykoná čin pro věčnost, vystřelí na zvíře, zasadí keř, zahořkne o Pelyňku a o Rybízu se bije do krve, kleká do zlých trav anebo vezme ženě klíč či z ní nesejme trn o svátku Šípků; kdo se žen dotýká nebo rozhoupá zvon – anebo pokud něco neudělá, například neoblékne strom, tomu se něco zvláštního, kolikrát strašného, většinou tajemného a záhadného přihodí.
Až teď, když znám kalendář francouzské revoluce, vidím jakobína, tu snahu o novou mytologii a novou symboliku, o nový pantheon přírody a práce. Jak o tom v mládí snil a jak to běh času zpochybnil. Ale to podstatné zůstalo, osobní prostota ukrytá v opulentních slovech.
Některé obrazy člověka překvapí tím, jak je dobře zná: po luckých řekách pluje tabulové sklo; déšť hustý jak sekané zelí; sem tam za někým jde zadní kolečko. Ale nejen obrazy, i existenciální momenty, situace a přiznání jsou mi povědomé: úzko mi, že budeš se kdy za otce i stydět; vážu ti první a hned smuteční kravatu; kam krást jsme chodili, už se jen sami kradem. Že ve vzpomínce na otce zazní, co se týká i oslovovaného Petra, Petržílka, že synovství je sama pejcha – otcovství sám pád. Anebo v Srpnu: proboha, Petře, vše, co vyřčeno, poslouchej aspoň o oktávu výš!
Milovat i hroznou zemi
Dnes už vím, proč mě Český orloj tak fascinoval: protože v něm Karel Šiktanc strojí divadelní scény. Jako by básník jednotlivé měsíce inscenoval tu na jevišti barokního zámku, se všemi stroji na bouři a vítr, a jindy na hospodském pódiu ochotnického spolku s malovanou oponou, na níž je vyvedena vesnice v naivní perspektivě. Anebo jako barokní operu s pojízdným vehiklem scény, kde horizont tvoří třeba katedrála na Hradčanech. Anebo jako báchorku v obrozenecké Boudě, vzadu vymalovaný Říp. Říká se tomu odkaz a nevíme si s tím rady.
Když je člověk gymnazista, jako oslovovaný syn Petr, svou vlast ještě bůhvíjak nemiluje, zvlášť když je obehnaná drátem jako v době, kdy Karel Šiktanc psal Český orloj. Touží drát přestřihnout a vyrazit na zkušenou, ostatně ze země v Září – prchají ptáci, obzor Čech jak zotvíraná klícka. Teprve později jsem pocítila, že člověk může svou zemi milovat i proto, jak umí být hrozná, že se tu dějí strašné věci (jako v Červnu staroměstská exekuce, jako se v Srpnu blíží těžké zbraně, jako v Červnu hoří Lidice), že to tu leckde není ukázkově krásné, ale že to lásce nebrání.
Od bledých růží, / od fary / Točí se po všech, / co tu měli být / V kvadrátku korunovanej svatej.
Karel Šiktanc psal i jinak, bez té divadelnosti, a jeho pozdní sbírky jsou neseny hlasem městského pozorovatele. Dech je užší, výšky nejsou tak strmé, už to není rej slov, ale přímá chůze. A stále tu a tam krásné nespisovné koncovky, použité jen někde, připomínka češtiny, jakou se pořád ještě mluví, i když její nejmladší podoba čeká už na jiné mistry.
Energie, laskavost, moudrost
Můj nesmír ještě neví, co je to / být starý. / Ale dozví se.
Dalo by se říct, že Karel Šiktanc byl starý dlouho: takový věk, devadesát tři let! Měl jistě připravené nekrology ve všech redakcích. Některé slovníkové, jiné literárněhistorické, připomínají padesátá i šedesátá leta, zmiňují normalizaci. Pavel Klusák popsal jeho geniální přesmyčky, Petr Hruška ho znal a napsal o něm, jak by to mohl napsat syn, kdyby se neostýchal velkých slov, která zdědil (a navíc: synové nepíšou nekrology).

Alena Zemančíková (1955) je publicistka.
Z rozhlasu zazněl Šiktancův hlas z několika pořadů, vzdálených od sebe desetiletí. Bylo slyšet, jak se s hlasem proměňuje i verš. Mladší hlas, ten z let hned po převratu, je plný energie, o něco starší má v sobě laskavost a v nejstarším hlase zní moudrost a dlouhé pauzy. Já vím, Jaromíre Typlte, že říkám hrozně silná slova, ale je to pravda. Je zbytečné zlobit se na sousloví velký básník. V okolnostech smrti je dovoleno a jiné velké (každý máme své) básníky nezmenšuje. V jednom okně malují / v druhém věší obrazy.
A potom zde máme ještě Šiktancovy knížky pohádek, s motivy, které jsou už v Českém orloji, a kde najdeme i „utopenejch voči“. Na loňské výstavě v domě U Kamenného zvonu byly k vidění jejich ilustrace od Františka Skály tvořené mnoha různými technikami. Muselo se na to koukat zblízka a dlouho, a tím si ty příběhy připomněl i dávno dospělý, který si pořád sundával a nasazoval brýle. To už se schylovalo k odchodu, jen jsme to ještě nevěděli.