Hlavní obsah

Vychází nový Salon: Rozhovor s Bélou Tarrem i italská reportáž Jiřího Přibáně

Právo, SALON

Co všechno najdete ve čtvrteční příloze deníku Právo Salon?

Foto: SALON, Právo

Salon z 30. listopadu 2023

Článek

rozhovor s legendárním maďarským režisérem Bélou Tarrem, který na podzim působí na FAMU coby mentor začínajících filmařů; jak správně učit, proč by umělci neměli při tvorbě trpět, co je klíčem k filmovém vyprávění a v čem jsou si podobní komunističtí a kapitalističtí vládci?

cestopisnou reportáž právního filosofa Jiřího Přibáně z italského města Rimini; proč bývá toto dějiště Felliniho slavného filmu Amarcord označováno za „nejošklivější antické město v Itálii“, které je nyní navíc symbolem marnosti představ „o turismu jako demokratizující a humanistické aktivitě“ a proč přesto Rimini, skrývající několik pokladů renesančních mistrů, stojí za návštěvu?

Foto: Christophel Collection / FC Produzioni / PECF, ČTK

Motiv z plakátu filmu Federika Felliniho Amarcord (1973), odehrávajícího se v italském Rimini

recenzi Apoleny Rychlíkové na knihu nobelistky Annie Ernauxové Paměť dívky; co spisovatelčiny vzpomínky na sebe samu coby dospívající dívku odhalují o naší společnosti, patriarchátu i paměti jako takové – a co Ernauxové kniha, tvořící jakousi „kolektivní paměť většiny dívek“, říká o právu na vlastní sebeurčení?

• sloupek Štefana Švece o umělé inteligenci a lidském autorství; proč jako čtenáři potřebujeme autory a ani umělá inteligence nám je přes všechny své schopnosti nenahradí – a co se tedy stane, až nám „AI revoluce“ velký kus autorů sebere?

• krátké glosy Miroslava Stuchlého o dvou nově vydaných básnických sbírkách; jsou to Fúrie mizení od německého autora Hanse Magnuse EnzensbergeraPoslední cestopisy polsko-české básnířky Zofii Bałdygy

Výběr článků

Načítám