Hlavní obsah

Výběr Salonu (televizní seriály): Euforie, Boj o moc, Mindhunter, Sedmilhářky a Potvora

Právo, SALON

Výběr Salonu ze současných televizních seriálů daly dohromady Táňa Zabloudilová, Apolena Rychlíková a Klára Vlasáková; najdete zde Euforii o úzkostech dospívání, Boj o moc o rodině mediálního magnáta, Mindhuntera o sériových vrazích, populární Sedmilhářky i komediální a velmi originální Potvoru.

Trailer Sedmilhářky 2 Video: HBO

Článek

Euforie

Euforie Euphoria, první série

HBO

Foto: HBO

Ze seriálu Euforie (2019)

Vše, co jste chtěli vědět o dospívání. A vše, co jste o něm vědět nechtěli. Tvůrci v čele se Samem Levinsonem se v Euforii noří do života středoškolaček a středoškoláků z nejmenovaného předměstí a vykreslují dnešní Ameriku jako místo, kde je lepší některé věci tlumit než jim čelit. Rue zrovna „dokončila“ odvykačku a Jules se přistěhovala z města. Kolem jejich křehkého vztahu se začnou odvíjet příběhy, jež jsou nám důvěrně známé: láska, vztahy, úzkosti, rodinná mikrodramata, ohledávání vlastní identity ve světě, který tolik dbá na sebeprezentaci. Magická vizualizace jednotlivých dílů dává proniknout přímo do nitra dnešních teenagerů. Specifickému prožitku potom kromě obrazu vévodí i zvuk: Euforie se vám časem promění v sérii klipů, kde se extáze střídá s depresí. Někdy to bolí, ale stojí to za to.

(Vybrala Apolena Rychlíková.)

Boj o moc

Boj o moc Succession, druhá série

HBO

Foto: HBO

Ze seriálu Boj o moc (2018–2019)

Zakladatel mediálního konglomerátu Logan Roy je stižen mrtvicí a mezi jeho dětmi začíná hra o nástupnictví. Magnátovi potomci vychovaní jako smečka psů, kterou zajímají pouze otcovy odměny, na ni koneckonců trénují od dětství. Vrcholná satira pro dnešní dobu je inspirovaná střípky skutečných událostí z historie rodiny Ruperta Murdocha. Royovi ale připomínají i jiné americké podnikatelské klany: Mercerovy, Redstonovy i Trumpovy. Seriál o bezskrupulózních bohatých, kteří se jeden druhému snaží vyšplhat po zádech, je jako National Geographic ze života jednoho procenta nejbohatších. Důkazem vypravěčského mistrovství Jesseho Armstronga (známého i díky seriálu Je to soda) je fakt, že v jeho bezprecedentně odpudivých postavách rozpoznáváme trpící lidské bytosti. Nakonec se tedy díváme ze škodolibosti i soucitu zároveň.

(Vybrala Táňa Zabloudilová.)

Mindhunter

Mindhunter druhá série

Netflix

Foto: Netflix

Ze seriálu Mindhunter (2017–2019)

Fascinující a komplexní kronika americké obsese sériovými vrahy začíná koncem sedmdesátých let, kdy se vraždící sexuálně frustrovaní jedinci v USA stávali mediálními hvězdami. Seriál, jehož hlavní tvůrcem je známý režisér David Fincher, publiku zprostředkovává široký pohled na formování kriminální psychologie ve vznikajícím zvláštním oddělení FBI. To v té době začalo pořizovat rozhovory se sériovými vrahy a pracovat na analýze jejich motivů. Jednotlivé příběhové linky se fascinujícím způsobem odrážejí jedna ve druhé a Fincherova režie vytváří maximální napětí, přestože k žádnému násilí ani dynamické akci v seriálu nedochází. Všechnu hrůzu vnímáme zprostředkovaně ve chvílích rozhovorů v uzavřených prostorech. Seriál o lidech, kteří vrahy nikdy nechytí, jen si s nimi povídají u zapnutého magnetofonu.

(Vybrala Táňa Zabloudilová.)

Sedmilhářky

Sedmilhářky Big Little Lies, druhá série

HBO

Foto: HBO

Ze seriálu Sedmilhářky (2017–2019)

Na rovinu: druhá řada Sedmilhářek není tak dobrá jako první. Sledujeme v ní, jak se pětice hrdinek vyrovnává se svým podílem na smrti manžela jedné z nich a jak celá záležitost nemilosrdně zasahuje do jejich životů. Některé díly ovšem působí roztahaně a nesourodě. Přitom druhou řadu režírovala skvělá Andrea Arnoldová a očekávání byla veliká. Jenže producenti podle více zpráv Arnoldové nakonec odebrali kontrolu nad výsledným tvarem, a některé scény nechali dokonce přetočit. Druhá řada mohla být skutečně vynikající; takhle je „jen“ hodně slušná. K pětici hrdinek přibude všetečná tchyně čerstvé vdovy, která si nedokáže připustit, že by se její zesnulý syn mohl dopouštět násilí na ženách. Toto odmítání a bagatelizování je pak něco, co neznáme jen z bezpečného světa televize, ale co je nepříjemně přítomné i v tom našem reálném.

(Vybrala Klára Vlasáková.)

Potvora

Potvora Fleabag, druhá série

BBC Three, Amazon

Foto: Amazon

Ze seriálu Potvora (2016–2019)

Jednou za čas se některému z komiků podaří přijít s humorem tak originálním, že pozmění samotné DNA televizní komedie. V USA je to dnes Donald Glover, Britové mají Potvoru. Scenáristka seriálu a představitelka hlavní postavy Phoebe Waller-Bridgeová bourá tzv. čtvrtou stěnu a obrací se ve svém sitcomu o traumatizované velkoměstské třicátnici přímo na publikum. Už první série byla mimořádná, ve druhé škodolibost smějící se bestie vypilovala autorka k dokonalosti. Pokud by vám dvanáct epizod nestačilo, můžete plynule přejít na další televizní hit, jehož první řadu dostala Waller-Bridgeová na starost: Na mušce (Killing Eve). Ačkoliv je její druhý seriál trochu parodií na bondovky, s Potvorou jej spojuje stejný druh humoru. Oba taky vyvolávají dojem, že se v následující scéně může stát úplně cokoliv.

(Vybrala Táňa Zabloudilová.)

Související články

Nad Temným případem: Terapie tmou

V rámci pocty americkému produkčnímu týmu Anonymous Content uvede letošní karlovarský festival osmidílný detektivní seriál HBO Temný případ (True Detective)....

Jiří Pehe: Televizní revoluce v Americe

Nástup televize jako masového média zásadně změnil fungování moderních demokracií. O tom, jak televize po svém masovém rozšíření – v USA k němu došlo v druhé...

Výběr článků

Načítám