Hlavní obsah

Výběr Salonu: Rucar de Buñuel, Conquest, Hnědá kniha a Flaubert

Právo, SALON

Buñuelova žena, velký teror za Stalina, procesy s českým undergroudem a do toho dva písaři...

Článek

Jeanne Rucar de Buñuel

Jeanne Rucar de Buñuel Vzpomínky ženy bez piana

Jeanne Rucar de Buñuel Vzpomínky ženy bez piana Můj život s Luisem Buñuelem

Jeanne Rucar de Buñuel Vzpomínky ženy bez piana Můj život s Luisem Buñuelem Přeložila Eva Hrozková.

Václav Žák – Casablanca

Foto: archív nakladatelství Casablanca

obálka Jeanne Rucar: Vzpomínky ženy bez piana

Buñuelovy vzpomínky Do posledního dechu vyšly česky už v roce 1987, ale to se jeho žena Jeanne k vlastnímu vyprávění teprve chystala, a nebýt mexické novinářky Marisol Martín del Campo, tohle svědectví o šťastném životě s žárlivým machem by asi vůbec nebylo napsáno. Jeanne přiznává, že o ničem nerozhodovala, že to byl vztah nerovný a dnes pro Evropanky těžko představitelný. Ale pro někdejší veselou, půvabnou a decentní Pařížanku bylo nejdůležitější, že se s Luisem milovali. A tak dokázala překousnout i to, že Bunuel prodal za pár lahví šampaňského piano, na které ráda hrávala. Prý to bylo to nejhorší, co jí kdy provedl.

Robert Conquest

Robert Conquest Velký teror

Robert Conquest Velký teror Přeložil Milan Dvořák.

Academia

Foto: archív nakladatelství Academia

obálka Robert Conquest: Velký teror

Jedna z nejvýznamnějších prací o stalinismu je od svého prvního publikování v roce 1968 považována za metodologický základ většiny dalších studií o Sovětském svazu. Autor Robert Conquest se v ní pokusil popsat bolševický režim v souvislostech, a tak nepřekvapí, že odmítá i tezi o tom, že Stalin zkazil, co Lenin tak dobře začal. V závěru skoro věštecky zmiňuje, že v obtížném vyrovnávání s léty teroru a lhaní v Rusku mohou nastat i recidivy. Ale lakonicky uzavírá: Nejsilnějším a nejúčinnějším lékem je pravda. První české vydání je překladem poslední verze z roku 2007.

„Hnědá kniha“

„Hnědá kniha“ o procesech s českým undergroundem

Ústav pro studium totalitních režimů

Foto: archív Ústavu pro studium totalitních režimů

obálka „Hnědá kniha“ o procesech s českým undergroundem

Základní zdroj informací o událostech z roku 1976, které odstartovaly vlnu solidarity a vedly nakonec ke vzniku Charty 77 jakožto spojení velmi různorodých proudů českého disentu. Pozoruhodné je, že dokumentaci shromáždili Jaroslav Kořán a Vendelín Komeda do samizdatu s hnědou obálkou – odtud název – už během podzimu 1976. Dnešní, editorem Martinem Machovcem důkladně připravené vydání je doplněno o dokumentaci procesu s Janem Princem, řadu tehdy nedostupných materiálů ministerstva vnitra a mediální ohlasy včetně zahraničních.

Gustave Flaubert

Gustave Flaubert Byli jednou dva písaři

Gustave Flaubert Byli jednou dva písaři Bouvard a Pécuchet

Gustave Flaubert Byli jednou dva písaři Bouvard a Pécuchet Přeložil Jiří Žák.

XYZ

Foto: archív nakladatelství XYZ

obálka Gustave Flaubert: Byli jednou dva písaři. Bouvard a Pécuchet

Hodnotit knihu podle záložky je hloupost. Ale hodnotit podle ní práci nakladatelství už smysl dává. Nové vydání Bouvarda a Pécucheta uvozuje text, v němž se o autorovi dočteme: „Ve svém díle ukázal, jak společnost podřizuje člověka nadvládě věcí – k těmto názorům došel na základě společenské situace. Byl skeptický k možnostem zlepšení společnosti.“ Že byl Flaubert nejdokonalejší realista, se tu píše dvakrát. O Bouvardovi a Pécuchetovi nic. Než takovou slohovou práci, to radši ještě jednu fotku Sováka s Horníčkem, do jejichž popularity nakladatelství Flauberta obalilo.

Související články

Výběr článků

Načítám