Článek
Vánoční publicistika je postavena na klišé, z nichž si vánoční publicista může vybírat jako v prosincovém hypermarketu.
Na první dobrou se dá psát třeba o tom, že Vánoce jsou příliš komerční. Naši předkové je slavili litím olova, zapalováním svíček a trochou křížal. Když děti dostaly k Vánocům ořech, byly z něj šťastné celé týdny. Mezi zapalováním svíček a litím olova se na něj chodily toužebně dívat. Naboso vyrážely zasněženou krajinou ukázat ho do tři sta kilometrů vzdálené vísky babičce, která s nimi pak za odměnu lila olovo a zapalovala svíčky. Škoda, že se ty krásné dobré časy olova, lití a pyromanie nemohou vrátit.
V podobném duchu se dá radit lidem, že se nemají stresovat nakupováním dárků. Osvícený publicista ví, že Vánoce o dárcích vůbec nejsou, mají totiž duchovní rozměr. Pro naše blízké je důležitá především naše blízkost. I děti zaplesají radostí, když jim místo playstationu darujeme láskyplný úsměv.
Sloupek Štefana Švece: Zrušte dárky!
Propagátoři duchovního rozměru často používají slovo advent. Mají i svůj Tálibán, jehož členové se durdí, že na Západě někdy někdo někde řekl svátky místo Vánoce, neboť je to cenzura našeho křesťanského dědictví. Křesťanské dědictví je odjakživa založené na tom, že všemu říkáme pořád stejně.
Opačný Tálibán naopak slovo Vánoce odmítá z principu, protože říci ho je imperiálně koloniální. Židé mají přeci chanuku a Aztékové svátek vykuřování chlívků pro tapíry. I o tom se dá popsat mnoho řádků, neboť říkat Vánoce je totéž jako obhajovat obchod s otroky.
Vedle nesáhnete, ani když duchovní rozměr zcela odmítnete. V takovém případě je třeba připomenout, že Vánoce vůbec nejsou křesťanské, protože jde o oslavu slunovratu, tedy přirozeného přírodního rytmu. Ten lidé oslavovali dávno před Ježíšem, který stejně nejspíš neexistoval, a pokud ano, tak to nebyl on. To musíte křesťanům pokaždé znovu vysvětlit, aby si nemysleli, že když slaví Ježíšovo narození, tak slaví Ježíšovo narození.
Vánočních publicistických klišé můžete slyšet mnohem víc. Necháte-li se inspirovat a podobný tisíckrát opakovaný výklad vetknete do svého vánočního článku, nemusíte se bát, že byste vypadali neoriginálně. Vždycky se najde někdo, kdo některou z podobných pravd kdysi ve vnímavém období nasál a utvořila mu jeho oblíbený vánoční názor. Ten vás bude sdílet a citovat jako zjevení pravdy. Opakovat se to dá každý rok znovu, skoro jako slunovrat.