Hlavní obsah

Valčík s Bašírem je animovaný masakr s neobyčejnou hloubkou výpovědi

Právo, Michal Procházka

Většinový divák je zvyklý, že animované filmy jsou od toho, aby bavily roztomilými postavičkami, zajíci, kačery a groteskními nadsázkami. Po snímku Persepolis Marjane Satrapiové je tu další autobiografický „animák“ Valčík s Bašírem Ariho Folmana, originálně i atraktivně přibližující vážné téma – průběh izraelské okupace západního Bejrútu v roce 1982.

Článek

Na první pohled je jasné, že nejde o roztomilou pohádku ani testosteronový komiks. Místo gumových medvídků přibližuje hororový příběh samotného režiséra Ariho (u nás jej známe jako režiséra filmové adaptace Kohoutovy Svaté Kláry), strašeného nočními můrami, který v sobě nosí zakleté a uvězněné vzpomínky na vojenskou službu v Bejrútu.

Svědek masakru

Stal se svědkem masakrů v palestinských uprchlických táborech Sabra a Šatíla, který spáchaly křesťanské falangistické skupiny na uprchlících za nečinnosti izraelských armádních sil. A to jen několik hodin po známém atentátu na tehdejšího politického lídra Bašíra. Proto obchází kamarády, dávné svědky, aby se odvážil tuhle kapitolu z dějepisu ze sebe vymluvit. Snaží si ji vybavit, vrací se do labyrintu války, aby ze sebe vymýtil fantomy jejích hrůz.

Ač jde o animovaný film, vypovídá o válce mnohem přesvědčivěji a pravdivěji než sugestivní hrané střílečky.

:. Izraelský film Valčík s Bašírem nabízí i několik halucinačních vojenských sekvencí.

Folman však míří mnohem výše než k politické moralitě. Jde o strhující exaltaci válečné, brutální zkušenosti člověka, který byl zatažen – aniž se jej někdo zeptal – do izraelské války. A byl ozbrojeným, a přesto bezbranným svědkem a viníkem tragédie, masomlýnu, kde všichni bezhlavě střílejí kolem sebe a ještě zoufaleji se bojí. A potom nanejvýš naloží mrtvé na náklaďáky.

Animace plné napětí a poetiky

Působivá poetika dvojrozměrně animovaných postaviček ve 3D prostoru je rafinovaně součástí vyprávění. Přízračný, temný, bolestně nasvícený svět animace imituje práci milosrdné paměti, která zastírá, deformuje a chrání nás před bolestnými resentimenty.

Teprve na konci filmu najde i hlavní hrdina odvahu pohlédnout pravdě do očí – do skutečných fotografií z masakru! Pro pochopení téhle strhující filmové terapie kresbou a obrázky poslouží vložený příběh o izraelském vojákovi, který se „obrnil“ kamerou. Nesnesitelné válečné výjevy si nepřipouštěl, neměly na něj vliv, prožíval je jako absurdní, zvrácené divadlo, které snímal objektivem.

Přistupoval k válce jako lovec nejlepšího záběru. Ale jakmile ztratil jednoho dne svoukameru, zbláznil se. Zahlédl stádo zmasakrovaných arabských vraníků a nezvládl to.

_______________________________________________________________

Valčík s Bašírem, Izrael, Německo, Francie (2008), 90 min. Režie a scénář: Ari Folman

Související témata:

Výběr článků

Načítám