Hlavní obsah

Světlo na konci exitu. Nad albem skupiny Žamboši

Deska Světlojemy kapely Žamboši před dvěma týdny neproměnila svou nominaci na nejlepší folkové album v rámci hudebních cen Anděl. Přesto ale přinejmenším z pohledu Akademie populární hudby patří Žamboši k nejoceňovanějším tuzemským skupinám: na Anděla bylo nominováno všech pět jejich dosavadních alb, přičemž tři z nich – To se to hraje… (2006), Přituhuje (2009) a Louvre (2018) – sošku zlatého cheruba získaly.

Foto: Žamboši

Žamboši: Světlojemy

Článek

Co stojí za úspěchem nenápadné kapely seskupené kolem vsetínského písničkáře Jana Žambocha, napovídá právě loňské album Světlojemy, v němž skupina jistým, a přitom lehkým krokem vychází z tradičně chápaného žánru folku směrem k oblasti, kterou z nedostatku lepších výrazů označujeme slovem alternativa.

Nadžánrovému pojetí odpovídá už sestava muzikantů. Vedle kytaristy a zpěváka Jana Žambocha a jeho manželky Stanislavy hrající na akordeon ve Světlojemech slyšíme například bubeníka Jiřího Zelenku z kapely Vladimíra Mišíka Etc… (Zelenka na studiové nahrávce nahradil stálého bubeníka Žambochů Jiřího Nedavašku), baskytaristu Františka Rabu, známého i díky někdejší spolupráci se Zuzanou Navarovou, anebo bluegrassového multiinstrumentalistu Ondru Kozáka.

Foto: Petr Horník, Právo

Letos Žamboši Anděla nezískali, z minulosti mají doma tři.

Hlavní tvůrčí osobností alba ovšem zůstává autor všech písní Jan Žamboch – jeho hudba a texty dělají z poslechu Světlojemů silný zážitek.

Dylan i Heyerdahl

Desku otevírá skladba Dýchej, divoce poetické pásmo o cestách prostorem i časem, volně propojující obrazy různých podob mužských pravzorů – poutník Marco Polo se ocitá v blízkosti válečných pilotů v bitvě o Midway anebo československých horolezců pohřbených lavinou kamení pod peruánskou horou Huascarán.

Není to oslava tragického hrdinství, vyprávění o mužích se vztahuje k archetypu ženství jako k záchrannému lanu a v písni lze slyšet oslavu znovustvoření, transcendence a shledání, které člověka „naplňuje světlem, až to oslepuje“.

Valící se kámen mechem neobroste. K polemice nad udělením Nobelovy ceny za literaturu Bobu Dylanovi

SALON

Dýchej je skladba, jakou by mohl napsat Bob Dylan (kdyby uměl česky a měl povědomí o horolezecké expedici Peru 1970) – textařsky a melodicky se Jan Žamboch Dylanově poetice přiblížil možná mimoděk, dylanovské hudební aranžmá už je ovšem bezpochyby záměrné.

I poslední píseň se věnuje cestám. V ukolébavce Heyerdahlí belí, která svou něžnou hravostí připomene pro změnu písničky Karla Plíhala, se vypravěč vyznává norskému mořeplavci Thoru Heyerdahlovi a taky dětské četbě a touze po dobrodružství, jež neopouští ani dospělé kluky: „Obložil bych Bože / Heyerdahlem lože / Ze skřípění lan / Vzbouzel bych se slan // Pane Heyerdahl / Jste můj frajer dál / Rád bych aspoň šprot / S vámi posnídal.“

Foto: Lucie Levá

Štěpán Kučera je spisovatel a redaktor Salonu.

Ohraničena těmito dvěma věčnými cestami se rozprostírá krajina Světlojemů. Je prozářená slunnými barvami s občasnou příměsí černé (jako na akvarelu zesnulého vsetínského barda Františka Segrada, který zdobí obal desky). V té krajině se rozjímá o smrti blízkých lidí, o naplněnosti vlastního života, o víře i plynutí času. Vypráví se tu ale taky česko-norský milostný příběh z roku 1968 inspirovaný zážitkem autorovy maminky, a jakoby mimochodem zazní taky parodie na rádiové hity, která by se svou chytlavostí klidně rádiovým hitem mohla stát („Že je to dobrej song? Totální Tahiti! / Ráj ušních bubínků ze stroje na hity“).

Po kontaktu s divočinou

K nejpůsobivějším zákoutím v písničkářské krajině Jana Žambocha patří Divočina, zachycující lidské odcizení i zvířecí blízkost, uvěznění i osvobození divokého tvora v nás: „Stojíme v polích a nikdo v koloně neví, v čem to zas vězí / Za okny v řepce bloudí šílenej srnec, hledá exit / (…) / Nikdo si nevšim, že v autě místo tebe najednou sedí plachý zvíře / Co hledá únik z pasti, čichá k prasklinám a každý škvíře / (…) / Po kontaktu s divočinou se lidem může stát zřejmě cokoli / Zelená vlna hlásí pozor, na třicátém pátém kilometru ve směru na Prahu řidič opustil vozidlo a odešel do polí.“

Jak by asi trpěl pan Dylan. Robert Křesťan o Poutnících i Druhé trávě

SALON

I takhle může vypadat světlo na konci exitu. A ačkoli se Světlojemy často věnují temným tématům, ve všech písních vidíme zářit naději. I proto je tahle deska, vzešlá z minulých časů covidu a hraná v současných časech války, důležitá. Bez ohledu na to, že za ni Žamboši nezískali další andělskou trofej.

Související témata:

Související články

Michal Šanda: Nobelovka pro Dylana? Haj hou!

Nobelovu cenu za literaturu dostal minulý týden americký písničkář Bob Dylan. Bezesporu je to správná volba. Konečně si po delším čase Švédská akademie...

Výběr článků

Načítám