Hlavní obsah

Štěpán Kučera: Zuřivá reportérka

Právo, Štěpán Kučera, SALON

Věra Chytilová byla zuřivá reportérka. Proč zuřivá, je zřejmé a opakuje se to snad v každém článku o ní. Nerovné a často vítězné bitvy nejen s oddělením kultury ÚV KSČ o výslednou podobu jejích filmů patří k novinářskému folklóru, a ani v Salonu nezůstaneme pozadu.

Foto: René Volfík, ČTK

Věra Chytilová (na snímku z 2. února 2009)

Článek

Před pěti lety na večírku k jejím osmdesátinám jsme se s kolegyní Terezou Šimůnkovou na normalizační „schvalovačky“ zeptali přímo oslavenkyně a ona odpověděla lapidární obměnou stokrát vyřčeného: „Když na něčem trváte, každej se zalekne. Já jsem ochotná lízat dlaždičky, ale vy je budete lízat se mnou.“

A když jsme se na Chytilovou ptali jejích gratulantů z řad osobností českého filmu, nejčastěji jsme slýchali slova jako statečnost, neústupnost, bojovnost či výdrž. Výstižně to vyjádřil profesor Ivan Vyskočil – Věra Chytilová je podle něj výjimečná, protože se pokouší o věci, o kterých se dopředu říká, že nejsou možné.

Důležité je, že bojovnost jí umožnila nejenom filmy natáčet a dostávat k publiku, ale stala se taky její tvůrčí metodou a způsobem vidění. Válčí i s námi, svými diváky, a snaží se nám svoje snímky znepříjemnit, znervóznit nás; kamera podniká divoké nájezdy, barvy jsou ukřičené, obraz a zvuk se vzájemně narušují, herci si hrají… Všechno působí podivně improvizovaně a snadně, zároveň však přepjatě a výstředně. Zuřivě.

Proč Věru Chytilovou nazývám reportérkou, je už trochu spornější. Chytilová nenaplňuje tradiční filmové žánry ani obvyklý způsob vyprávění, vzdává se hloubky, jakou obvykle u velkých režisérů nacházíme, a pouhá estetika je jí málo. Vlastně není velký rozdíl mezi jejími dokumenty a hranými snímky (ostatně například pražské kostely pod režisérčiným vedením dokážou hrát stejně pitvorně jako Bolek Polívka či Leoš Suchařípa). Chytilové jde o morálku, o názor, případně o polemiku a provokaci. Její filmy jsou krásné jaksi mimochodem, spíš nedopatřením. Vytvořila vlastní, jedinečný styl filmových esejí či reportáží, svůj svébytný prostor v kinematografickém vesmíru.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Štěpán Kučera

Na onom narozeninovém večírku jsme před ní položili klišé ve formě otázky: „Jaký ze svých snímků máte nejradši?“ „Žádnej,“ odpověděla. „Já mám stejně ráda i nerada všechny svoje filmy. Snažila jsem se, aby byl každej jinej.“ Dává to smysl, Věra Chytilová se opravdu málokdy opakovala a všechny její snímky, ať je považujeme za umělecky více nebo méně povedené, utvářejí bohatost a sílu té velké filmové reportáže.

Související témata:

Související články

Štěpán Kučera: Podzimní sklizeň

„Několikrát jsem si řekl, že budu sbírat dobré události. To mi šlo ještě tak na naší ulici, ve světě už ne,“ napsal Ludvík Vaculík ve své poslední sbírce...

Štěpán Kučera: Do kina!

„Netvrdím, že všichni muslimové jsou teroristé, tvrdím, že všichni teroristé jsou muslimové,“ řekl Miloš Zeman v jednom rozhovoru v roce 2011. Vypadá to, že...

Výběr článků

Načítám