Článek
Zmínil jsem tenkrát čerstvý úspěch iniciativy Auto*Mat, která dokázala s pražským magistrátem domluvit změnu Smetanova nábřeží v pěší zónu – alespoň na zkoušku, každou jarní sobotu. Dále jsem se věnoval webinářům, tedy internetovým seminářům Hnutí DUHA, jež řečí ekonomů vysvětlovaly výhody ekologického zateplování budov a snižování spotřeby ropy. Jako třetí jsem vybral tehdejší novinku, vznik Rekonstrukce státu, společné akce protikorupčních neziskovek, politiků a podnikatelů s cílem prosadit osm zákonů omezujících korupci. Teď s příchodem podzimu nastala příhodná chvíle ohlédnout se za tím jarním rozpukem a prověřit, jestli občanská činorodost opravdu vzrůstá do velkého světa.
Plán Auto*Matu přidusil magistrát jen pár týdnů po otištění sloupku. Poté, co radní přeměnu nábřeží v pěší zónu schválili, začaly si ten úkol jednotlivé odbory přehazovat, takže původní jarní termín se nestihl. Soboty bez aut ale na Smetanově nábřeží nakonec proběhly v září a říjnu a nyní Auto*Mat spolu s Útvarem rozvoje hlavního města Prahy vyhodnocuje dopravní měření a diskuse s rezidenty i veřejností a připravuje řešení dopravní situace po vzniku pěší zóny.
Odezvu měly i webináře Hnutí DUHA. Toho o ekologickém zateplování budov se podle Jiřího Koželouha, energetického experta Duhy, zúčastnilo asi třicet odborníků, asistentů poslanců a dalších lidí s vlivem na rozhodování o přísunu peněz energetickým úsporám. V srpnu potom Státní fond životního prostředí spustil program Nová zelená úsporám, podle Koželouha do velké míry podle návrhů Duhy. Druhá, související oblast, tedy snaha o snižování spotřeby ropy, vyústila v akci Velká výzva, jejímž cílem je přijetí zákona o snižování závislosti na fosilních palivech – návrh zákona sepsali zástupci Duhy spolu s právníky Ekologického právního servisu a do svého programu ho před předčasnými volbami zařadila ČSSD a Strana zelených (a podporu alespoň v oficiálních prohlášeních přidaly i TOP 09 a KSČM).
Rekonstrukce státu před volbami ve velkém sbírala úpisy poslaneckých kandidátů, jimiž se dotyční zavazují k podpoře protikorupčních zákonů. Po volbách je zřejmé, že všech osm „rekonstrukčních“ zákonů má v parlamentu slíbenou potřebnou podporu, takže zdá se nic nebrání jejich odhlasování.
Na konečné hodnocení je ale teď na podzim ještě brzy. Počkejme si tedy do zimy, jak to s pěší zónou, Velkou výzvou a protikorupčními zákony nakonec dopadne.