Článek
Smutné je, když si jeho zlá slova malují na štít následovníci – Zemanův výrok o muslimech a teroristech nedávno vytáhl ze zapomnění filmový a televizní režisér Filip Renč, když v rádiu vysvětloval, proč v pokračování seriálu Sanitka udělal z postavy muslima násilnické monstrum, které pobodá národem milovaného doktora Janderu.
Netvrdím, že každý ignorant je islamofob, tvrdím, že každý islamofob je ignorant.
A že Filip Renč by občas mohl zajít do kina. Dát mu pár tipů není těžké, protože na Oscary za rok 2013 jsou nominovány hned tři arabské snímky. O ocenění za nejlepší neanglicky mluvený film se uchází drama Omar palestinsko-nizozemského režiséra Hanyho Abu-Assada, které předtím uspělo mimo jiné na festivalu v Cannes. Abu-Assad byl na Oscara nominován už v roce 2006 se snímkem Ráj hned teď. Oba filmy proběhly českými kiny a tematizují i palestinský terorismus, takže by Renče mohly bavit. Nominaci na nejlepší celovečerní dokument letos získal počin egyptsko-americké režisérky Jehane Noujaim Náměstí (The Square), zachycující „egyptské jaro“ v osudech šesti přímých účastníků. A konečně na nejlepší krátký dokument aka demie na vrhla debut jemensko-skotské tvůrkyně Sary Ishaq Důstojnost nemá hranic (Karama Has No Walls), zachycující tragický průběh jedné demonstrace během „jemenského jara“.
Netvrdím, že nominace na Oscara zaručuje výsostnou uměleckou kvalitu filmu, tvrdím, že americká filmová akademie bere muslimské autory vážně. Když si navíc všimneme, jak přirozeně jsou jmenovaní režiséři rozkročení mezi zeměmi svých předků a západním světem a že mezi třemi nominovanými jsou dvě ženy, vyvstane nám před očima alespoň náznak obrazu současného multikulturního světa, kde už bonmoty stačí snad pouze českému prezidentovi a jednomu režisérovi placenému Českou televizí.