Hlavní obsah

Štěpán Kučera: Bláznivý nápad

Právo, Štěpán Kučera, SALON

Před volbami politici slibují leccos. Před těmi nadcházejícími komunálními mluví někteří pražští kandidáti například o veřejné dopravě zdarma, což zní jako naivita, na kterou po volbách nebudou peníze ani odhodlání. Než se člověk dozví, že projekt MHD zdarma funguje už tři roky ve Frýdku-Místku a postupně se rozšiřuje do okolních obcí.

Foto: www.3csad.cz

Ve Frýdku-Místku jezdí MHD zdarma.

Článek

Původně prý vznikl jako dočasné řešení, které mělo frýdeckomísteckým ulevit od aut před stavbou silničního obchvatu. „Nicméně obchvat se stále ještě nezačal stavět, takže jistě nebude hotov dříve než v roce 2018,“ odepsal mi Jan Širc, předseda tamní magistrátní komise pro dopravu, když jsem se ho na jejich krok do neznáma zeptal. „Předpokládám, že potom dojde ke zhodnocení projektu a rozhodne se, zda bude pokračovat dále, nebo se ukončí.“

Zkusme s pomocí pana Širce ten projekt zhodnotit už teď. „V tuto chvíli víme, že se snížil počet jízd autem na území města o čtyři tisíce denně. Lidé nechali doma většinou starší auta s vyššími emisemi. Další úbytek očekáváme teď od září, kdy dochází k rozšíření MHD zdarma do dalších sedmi obcí – nejvíce aut dojíždí do města právě odsud,“ líčí Širc ekologické hledisko.

A co hledisko ekonomické, na které dneska slyšíme především? Město prý musí MHD zdarma ročně dotovat asi devíti milióny, a přesto se mu projekt vyplácí. „Prvním efektem je vyšší koupěschopnost obyvatelstva. Občané Frýdku-Místku ušetří každý rok devět miliónů korun za jízdné a tyto peníze mohou utratit jinak. Další milióny pak ušetří obyvatelé okolních obcí. To se pozitivně projevuje u obchodníků ve městě,“ vypočítává Širc. „Výrazný je i sociální efekt. U nízkopříjmových skupin obyvatel totiž tvoří výdaje na dopravu zásadní část jejich příjmu. Rodiče mohou poslat své děti i do vzdálenějších škol, aniž by to zruinovalo rodinný rozpočet. Nezaměstnaným se již nevyplatí zůstávat na dávkách, ale mohou za prací dojíždět i do vzdálenějších míst.“ Pochvaluje si taky víkendové turistické linky do Beskyd nebo fakt, že Frýdek-Místek získal v rámci regionu konkurenční výhodu oproti ostatním městům.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Štěpán Kučera

Veřejnou dopravu zdarma zavedli i v některých městech v Belgii, ve Francii nebo v Estonsku. Těžko říct, jak by si MHD zdarma vedla v Praze, jisté ale je, že ten bláznivý nápad stojí za promyšlení.

Související články

Štěpán Kučera: Rysí štěstí

Říká se tomu nastolování agendy – masová média nám nediktují, co si máme myslet, ale o čem máme přemýšlet; neboli nepřesvědčí nás dejme tomu, že kníže je lepší...

Štěpán Kučera: Hlas Brada Pitta

„Jsem opravdu zvědavý, kdo teď bude mluvit Brada Pitta a Keanu Reevese,“ řekl nedávno novinám Michal Dlouhý, dvorní dabér těchto hollywoodských hvězd,...

Výběr článků

Načítám