Hlavní obsah

Štefan Švec: Boj umění za umění

Právo, Štefan Švec, SALON

Nejdřív trocha poučování. Před dávnými a dávnými časy, kdy po světě chodili ještě muži a ženy, a nikoliv genderové role, lidé rozlišovali i dva druhy umění.

Foto: ČTK

Guma Guar: Všichni jsme v národním týmu (2008)

Článek

Jedním z nich bylo umění pro umění, cool cizími slovy l'art pour l'art. Když si Stéphane Mallarmé ždímal mozek nad souzvuky dvouzvuků, rozhodně přitom nepřemítal, jak moc to pomůže světovému odborovému hnutí. Když Igor Stravinskij skládal Svěcení jara, kašlal na zrovnoprávnění plžů s mlži. Proti tomuhle do sebe zahleděnému kumštu stálo umění angažované, služebné. Mělo vysoké společenské cíle, tak jako socialistický realismus nebo nadšené veršování českých vlastenců v první půlce 19. století.

Dnes, v pokročilé post-postmoderní skutečnosti, se rozdíly mezi oběma druhy setřely. Umění zůstalo angažované, ale jaksi hlavně samo pro sebe. Aspoň u nás. Tak se čeští představitelé filmového průmyslu zasazují především o to, aby bylo dost peněz pro filmový průmysl. Tak režisér Sedláček natočil film o tom, jak nemohl natočit film. Tak je nejsilnějším společenským angažmá našich výtvarníků boj pro nebo proti Milanu Knížákovi, který kupuje či nekupuje jejich díla do Národní galerie. Tak divadla a literární časopisy burcují národ a vypovídají občanskou poslušnost hlavně tehdy, když nejsou dotace pro divadla a literární časopisy.

Foto: Petr Horník, Právo

Kritik Štefan Švec

Jistě, jde často o boje sebezáchovné. Umění je v Česku podfinancované, ve srovnání s vyspělým světem obludně. Vysněného „procenta z rozpočtu na kulturu“, považovaného za měřítko vyspělosti národa, nedosáhneme nejspíš ani v příštích dvaceti letech. Ale stejně. Kdykoliv se umění zapojí do boje za něco jiného než za sebe, má ohlas. Když si Jan Cempírek udělá svou vietnamskou mystifikací legraci z multikulturního přehánění, když se Tvar vysloví proti nové písmové předloze ve školách, když výtvarníci zparodují pražskou olympijskou kampaň Všichni jsme v národním týmu Radovanem Krejčířem, když Jaromír Nohavica natočí píseň o Czech-Teku, tak najde i víceméně blbé umění společenskou odezvu. Začne konečně zajímat i někoho jiného než samo sebe. A začne třeba i někomu chybět – což je první stupeň k tomu, aby na něj někdo začal dávat peníze.

Související témata:

Související články

Štefan Švec: Větší bere

Čím víc, tím líp. Na velikosti záleží. V umění platí všechna klišé o velikosti, která si vymyslíte. Chytrá knížka s názvem Jak prodat vycpaného žraloka za 12...

Štefan Švec: O těch komiksech

Ludvík Vaculík napsal do Posledního slova v Lidovkách, že komiks není žádné umění. A že Maus Arta Spiegelmana, pro komiksové nadšence kult, je pitomost. Na...

Štefan Švec: Slovy se to nezmění

Dyslexie není nemoc, hlásá plakát na jedné z fakult Českého vysokého učení technického. Na doprovodném obrázku je krom toho ještě Einstein, který píše B místo...

Výběr článků

Načítám