Hlavní obsah

Sloupek Štefana Švece: Mementíčko mori

Právo, Štefan Švec, SALON

Ubylo lebek. Možná se mi to jen zdá, ale z oblečení lidí jako by najednou zmizely kostry, hnáty a smrtky. Na starých a vážně nemocných lidech se ani dřív neobjevovaly úplně davově. Jinak se ale lebka v posledních desetiletích stala milým módním motivem mikin, triček, batohů i šperků.

Foto: Profimedia.cz

Koronavirové nakupování v kalifornské Santa Barbaře, březen 2020

Článek

Nejpůvabnější byla vždycky na oblečcích miminek a batolat. Černé dupačky s bílými nebo stříbrnými lebčičkami prokazovaly, že dítě patří rodičům, kteří od malička dbají na jeho vkus.

Vždycky jsem si říkal, zda by kostlivčí dupačky, kabátky nebo kukličky dávali rodiče prckům i v dobách, kdy každý pátý capart umíral do dvou let věku. Nevím. Realita probouzí sílu obrazů a lebka se pak najednou z cool vzoru může stát znamením toho, co připomíná: smrti a způsobu, jak se po ní mění tělo.

Málokdo na sobě dokáže nosit připomínku toho, čeho se opravdu bojí.

Málokdo na sobě dokáže nosit připomínku toho, čeho se opravdu bojí. Vypadá to, že kostry ukazujeme po ulicích spíš tehdy, kdy je naše vlastní smrt nebo smrt blízkých jen vzdálenou, lehce dráždivou hrozbou s dekadentní příchutí.

Za babičkou do hospicu si je vezmeme málokdy. Což nás přivádí k otázce: Kdy si máme smrt doopravdy připomínat? Jenom když hrozí a zdá se, že kolem nás šustí hábitem čím dál blíž? Nebo naopak když jsme silní, mladí, v bezpečí a nejradši bychom na ni zapomněli?

Foto: Milan Malíček, Právo

Štefan Švec (1978) je publicista a kritik.

Středověk (a novověk taky) měl užitečný výtvarný zvyk kdekam vrznout takzvané memento mori – připomenutí smrti. Objevovalo se jako lebka ležící na dvou hnátách, jako kostra nebo třeba jako přesýpací hodiny na obrazech a sochách. Připomínalo se v básních a kázáních.

V podstatě šlo o lebčičky na dupačkách v gotickém či barokním vydání.

Kromě šik designu mělo ale memento mori za cíl opravdu připomínat smrtelnost. Kázat, že člověk by ani na chvíli neměl zapomenout, kam se blíží, a nahlížet tak na svět v realistickém úhlu. Bojím se, že takový rozměr naše textilní lebky nemají. Proto se ztrácejí jak pára, jakmile, jako teď, opravdu o něco jde.

Související témata:

Související články

Sloupek Štefana Švece: Krize mužství?

Od rané puberty, kdy mi vyrostly chlupy na nečekaných místech, mě společnost přesvědčuje, že my muži jsme v krizi. Přišli jsme prý o tradiční role, ztratili...

Sloupek Štefana Švece: Zničte je láskou

Velvyslanectví Ruské federace doposud sídlilo na náměstí Pod Kaštany. Odteď bude, aniž by přestěhovalo jedinou Putinovu bustičku, sídlit na náměstí Borise...

Výběr článků

Načítám