Článek
„Nechala jsem v této galerii kus života, ale samozřejmě všechno jednou skončí,“ řekla už po svém prvním odvolání před třemi roky. Co však znepokojuje nejen ji, ale i mnoho milovníků současné architektury, je nejistá budoucnost budovy lounské galerie, o jejíž vznik se Štefančíková zasloužila výběrem architekta i péčí o realizaci jeho záměru.
Dnešní podoba galerie vznikla přestavbou starého pivovaru, dokončenou v roce 1998. Autor Emil Přikryl použil střídmé architektonické prostředky, ale pojal úpravu zároveň tak, aby každý prostor galerie zasáhl naše emoce. Zápisy, které v návštěvní knize přirovnávají účinek interiéru k atmosféře kostela, podávají důkaz, že se to podařilo.
Pozoruhodný je však také ohlas Přikrylova díla ve světových architektonických časopisech. Několik barevných stránek s nadšenými komentáři kritiků věnovaly lounské galerii americký Architectural Record, finský Arkkitehti nebo francouzský L'architecture d'aujourd'hui. Takové zahraniční publicity nedosáhla žádná jiná česká stavba nejen za posledních třicet let, nýbrž za celé 20. a 21. století!
Bude proto záležet na tom, kdo a jak teď galerii povede, aby se Přikrylovo dílo nezničilo. Je to dílo minimalistické, zranitelné každým neuváženým zásahem; už jen necitlivé vymalování by mu vzalo emotivitu.
Věděla vůbec konkurzní komise Ústeckého kraje, jak velkou odpovědnost na sebe bere? O schopnostech nástupkyně Štefančíkové víme jen tolik, že působí ve společnosti Archa vůní a pracovala jako režisérka a kulturní manažerka. Jeden z členů komise, bývalý ředitel Národní galerie Vladimír Rosel, se pak prý během jednání přiznal, že „destinaci“, tedy Galerii Benedikta Rejta, dosud nenavštívil, což se mi zdá být vzhledem k architektonickému významu této stavby a kvalitě jejích expozic opravdu povážlivé.
Nebylo by proto lepší, kdyby teď ministerstvo kultury vyslyšelo volání petic na obranu dosavadní ředitelky a převzalo galerii do své správy? Po zakoupení zámečku Petrkov, kde žil a tvořil Bohuslav Reynek, by to byl další pozitivní počin rezortu v tomto roce.