Hlavní obsah

Roky plynou a poučení nikde. Klára Vlasáková nad románem Virginie Woolfové Roky

Právo, Klára Vlasáková, SALON

„Musím učinit rozhodnutí ohledně téhle knihy. Připadá mi to nesmírně těžké. Propadám zoufalství. Přijde mi tak špatná,“ zapsala si Virginia Woolfová do deníku o svém vznikajícím románu Roky. Ten vyšel v roce 1937 a letos se díky Zuzaně Mayerové a nakladatelství Odeon poprvé dočkal českého překladu.

Foto: Profimedia.cz

Virginia Woolfová

Článek

Roky byly posledním románem, který Woolfová před svou sebevraždou vydala. Z jejích deníkových zápisků je patrné, že ke knize zaujímala značně nejednoznačné stanovisko. V jeden moment ji považovala za tak mizernou, že dokonce požádala manžela Leonarda, aby rukopis spálil a vůbec ho nečetl. Leonard Woolf však – tak jako tolik jiných blízkých v literární historii – přání své ženy neuposlechl.

Roky sledují početnou viktoriánskou rodinu Pargiterových v průběhu zhruba padesáti let. Stejně jako v románu K majáku je i tady v čele rodiny patriarcha, který (podobně jako otec samotné Woolfové) poskytne formální vzdělání synům, nikoli však dcerám. Ty se pak snaží získat postavení a alespoň nějakou stabilitu ve světě, který se pod nástupem modernity prudce mění.

Foto: Profimedia.cz

Virginia Woolfová se svým otcem

Woolfová původně zamýšlela k Rokům přistoupit jako ke kombinaci forem románu a eseje, přičemž by esejistické pasáže reflektovaly právě postavení žen. Roky však nakonec zůstaly „pouze“ románem a své postřehy o ženském a mužském světě autorka zúročila zejména ve slavné eseji Tři guineje. V té se zaměřuje především na otázku vzdělání žen a odmítá koncept neustálého soupeření a vyvyšování nad ostatní, které je právě na školách pěstováno a podporováno. Woolfová požaduje, aby vzdělávací instituce podporovaly naopak spolupráci a pomoc těm, kdo v životě neměli takové štěstí.

Jak zachytit čas

Roky přistupují k ženské otázce nenápadněji, než jak o ní psala Woolfová ve svých esejích – v průběhu let se ženské postavy zvolna mění z pasivních hostitelek v osoby, které mohou své životy směrovat, kudy uznají za vhodné. Číst Roky pouze jako román o emancipaci a odcházení starého světa imperiální Británie by nicméně bylo zjednodušující. Woolfová tu totiž završuje své autorské zkoumání jak v literatuře zachytit čas, a to nikoli jako ohraničené, měřitelné lineární plynutí, ale jako nekonečné množství vrstev sahajících z vnějšího světa do niter hrdinů a hrdinek.

V Paní Dallowayové jde o jeden den v životě několika postav, kdy se jim zásadně připomenou potlačené city či problémy. Odbíjení londýnského Big Benu prostupuje touto novelou jako odpočítávání posledních hodin vedoucích ke spáse, či zatracení. V románu K majáku je neuskutečněná výprava k majáku bodem, kolem kterého se točí celá rodinná historie, a čas tak vnitřně imploduje. V Orlandovi se čas rozpadá na vlákna, která lze libovolně splétat, a měnit tím svůj životní příběh. A pokračovat by šlo dál…

Za literaturu snobštější! Eva Klíčová nad knihou Intelektuálové a masy

SALON

Čas se v pojetí Woolfové stává něčím, co naše životy nezkracuje, ale co je naopak neustále prohlubuje a paradoxně jim dodává nesmrtelnost.

S tím souvisí autorčino zaměření na každodennost – kromě první kapitoly Roků zachycují všechny zbývající jeden den v životech členů rodiny Pargiterových. Jedná se o dny, které nejsou zdánlivě ničím zvláštní, a přece v sobě ukrývají gesta, rozhovory a myšlenky, jež jsou pro hrdiny určující.

To, co dělá Woolfovou skutečně velkou spisovatelkou, je právě tahle odvaha odmítnout velké události a velké hrdiny a udělat úkrok do každodennosti, do vnitřních pochodů svých postav, které jsou pošetilé, tápající, unavené, lítostivé, zlostné, dojemné, trpící, ale nikdy ne nezajímavé, protože každá si – tak jako my všichni – nese svou vnitřní pravdu, jež dává v daný okamžik perfektní smysl – aby se vzápětí klidně rozpadla na tisíc kusů, které k sobě nepasují.

Foto: archiv nakladatelství Odeon

Virginia Woolfová: Roky

Českou literaturou se čas od času přežene zlostná otázka, zdali je možné, aby se v současných českých kulisách odehrávaly velké příběhy, anebo je nutné si pro ně eskapisticky sahat do jiných krajů a dob. Na Rocích se ukazuje, jak je tahle otázka špatně položená – velký, ve smyslu podstatný příběh nedělají kulisy, geografické ani historické, ale především hloubka ponoru, kterého je autor schopen.

V jednom svém deníkovém zápisku Woolfová píše o strachu, jestli nejsou Roky svým zaměřením na každodennost banální. Systematické ohledávání všednosti však může o dané době, jejích hodnotách a rozporech vyjevit více než ztvárnění velkých dějinných událostí, které danou epochu sice do jisté míry formují, ale zároveň jsou ojedinělé, neopakovatelné a rozhodování o nich se týká jen úzkého okruhu lidí.

Únava z literatury? Diskuse nad nejlepší světovou beletrií poslední dekády

SALON

Roky tak ukazují na slábnoucí moc Británie coby koloniální velmoci, osamostatňování žen a rychlou modernizaci, zároveň se však jejich postavy nevyhýbají předsudkům, které nám z dnešního pohledu připadají nepřípustné – třeba když mluví o nájemníkovi, se kterým sdílejí koupelnu, označují ho jako „žida“ a „zvíře“ a jsou znechuceny tím, že po sobě nechává ve vaně špinavý proužek a vlasy.

Roky o konci 19. a první třetině 20. století řeknou ve svém zaměření na všednost o mentalitě tehdejších Britů a Britek často víc než povinné připomínání dobových milníků.

Přijmout dějiny

Literární ohledávání každodennosti klade řadu překážek – výsledek může být skutečně seznamem banálních úkonů, rozhovorů a polovičatých postřehů, ale zároveň může čtenáře postavit do pozice, kdy se musí popasovat se svými dosavadními představami o dané éře.

Taková kvalita přichází samozřejmě s časovým odstupem, přičemž Woolfová se v popisu minulosti dovedla vyhnout pasti nadutosti, kdy je snadné líčit uplynulou dobu jako podřazenou žité současnosti; ta musí být za každou cenu brána coby rozvinutější a poučená z předešlých chyb, protože jedině tak mohou ti, co v ní žijí, chápat sami sebe jako lepší, než byli jejich předkové.

Foto: Ondřej Lipár

Klára Vlasáková (1990) je spisovatelka a scenáristka.

Roky navíc vyvracejí ještě jednu zásadní věc, ke které se často upínáme, a sice přesvědčení, že se lze z historie poučit. Tuhle útěšnou lež si říkáme zejména proto, abychom se ujistili o správnosti svého jednání: viděli jsme, zhodnotili a posunuli se.

Woolfová však tvrdí něco jiného – historie není nic ohraničeného, co si můžeme prohlížet jako okoralý dort za vitrínou; je to živá, neustále se měnící matérie, která na nás neustále děsivě doráží a kterou nedovedeme zkrotit.

Tohle uvědomění nevede k tomu, že bychom historii pochopili nebo snad rozklíčovali; namísto toho otevírá možnost přijmout ji, a to je často nejtěžší a zároveň nejdůležitější.

Související články

Výběr článků

Načítám