Hlavní obsah

Propsat se k Bohu. Petr Fischer o díle nobelisty Jona Fosseho

Vzpomínám, jakou jsem měl radost, když jsem před nějakými patnácti lety četl dvojromán Melancholie norského spisovatele Jona Fosseho, čerstvého držitele Nobelovy ceny za literaturu. Byl to, jak se dnes říká, úlet či masakr. Prostě to bylo „epické“, což je v tomto kontextu, jak snad hned vyjde najevo, hezky dvojsmyslné slovo.

Foto: Profimedia.cz

Jon Fosse

Článek

Fosse totiž neopíjel sebe ani čtenáře peripetiemi příběhu krachujícího malíře Larse Herterviga, nějakou přemírou epického vyprávění, ale hutně vypisoval podivné vnitřky hrdinů a jejich i našeho světa, kde se odehrávají neviditelné, avšak rozhodující bitvy o osobní i kolektivní Já. Ukazoval, že ty opravdu důležité věci se dějí na okrajích, v extrému.

Ještě to někdo dokáže, říkal jsem si tehdy – psát, a ne povídat, ne „podcastovat“ o zážitcích vlastního života. Fosse šel na hranu literárních možností, na hranici mezi rozumem a šílenstvím, která zároveň sbližuje i rozděluje a taky otevírá cestu k existenciálnímu poznání – ustavuje i ničí vědomé Já.

Až později jsem ve Fosseho esejích našel onu slavnou pasáž, v níž se vyznává z magického okouzlení indiferencí, tedy absencí rozdílu.

Psaní je podle Fosseho nerétorické, nic nevypráví ani nesvádí do příběhu. Má naopak schopnost překonat rétoriku, jež je příliš zakleta do emotivních protikladů: „Jenom postava, které chybí jazyk, je svobodná. A nemít jazyk znamená nenést v sobě diferenci, odlišnost. A to je Bůh. Aktivní psaní musí v jistém smyslu neustále obnovovat touhu po něčem, čemu chybí diference, touhu po božském. A něco takového můžete snad zachytit v dobrých románech.“

Nobelistka zachraňuje paměť. Sloupek Petra Fischera o Annie Ernauxové

SALON

Fosseho psaní je v tomto smyslu věčné, protože není nijak fixováno na společenské dění, ve kterém vyrůstá, oslovuje nečasovostí, formováním něčeho, co nemá tvar ani ho nehledá. I když to taky není přesné, protože dnes, kdy je depresí nebo úzkostí postižen každý druhý, neboť je v době perverzního nadbytku sebesdělování tak těžké nést vlastní existenci, se cesta psaním k hranici melancholie stává velmi záslužnou společenskou výpravou.

Právě tohle, píše Jon Fosse ve svých esejích, umí literatura nejlépe: propsat se k něčemu tak prchavému, a přitom ne virtuálnímu, naopak možná nejreálnějšímu, jako je lidská duše, jako je Bůh.

„Nejsem religiózní člověk, ale religiózní autor,“ přiznává Fosse. Sám v Boha nevěří, dotýká se však jeho práce, splétání nitek existence, která se neustále rozpadá a skládá.

Nobelova cena za „indiferentní božské psaní“ – daleko předaleko se letos odvážil Nobelův výbor…

Související články

Výběr článků

Načítám