Hlavní obsah

Nobelistka zachraňuje paměť. Sloupek Petra Fischera o Annie Ernauxové

Co vlastně dělá Annie Ernauxová tak zvláštního, že mohla minulý týden obdržet Nobelovu cenu za literaturu? Nobelův výbor ocenil její celoživotní „odvahu a klinickou pronikavost, s níž odkrývá kořeny, odcizenost a kolektivní omezení osobní paměti“.

Foto: Profimedia.cz

Annie Ernauxová

Článek

Francouzka Ernauxová zachraňuje paměť v osudovém a nepřekonatelném průniku osobního s kolektivním; je to paměť těch, na které se na velkých plochách historiografie zapomíná, neboť kvůli své rase, třídě, původu či pohlaví nejsou vidět. Jedinečné se zde stává jedním z mnoha a má dvojí sílu. Snese tedy opakování a je i „mytickým vzorem“ ve smyslu, v jakém o moderních mytologiích psal Roland Barthes.

Barthesova práce s fotografií, odkrývající to osobně jedinečné a neopakovatelné v pozadí zobecnitelné a společné zkušenosti, je živlem psaní Ernauxové, která zastavuje a vykládá čas podobně, jako když si při rodinné sešlosti zvolna prohlížíme stará fotografická alba. Možná i proto ona zdůrazňovaná lehkost nebo snadnost čtení jejích knih.

Africký Rushdie. Petr Fischer o Abdulrazaku Gurnahovi, letošním laureátovi Nobelovy ceny za literaturu

SALON

Zachránit paměť, to byl hlavní smysl práce řady francouzských intelektuálů ve 20. století. Nebylo to jen tak. Slavné Proustovo Hledání ztraceného času, v němž se Marcel zjevuje jako singularita, tedy neopakovatelná jedinečná bytost, reaguje mimo jiné i na Freudovo zjištění, že centrem vědomí, snad i esencí člověka je paměťová stopa. Bez paměti mizíme nejen jako osoby, ale také jako lidé v kolektivní psychice. Zachraňování paměti coby zbraň proti existenciální úzkosti, která může mít, jak dnes intenzivně cítí stále více lidí v žalech všeho druhu, i kolektivní podobu.

Foto: Knihkupectví Academia

Annie Ernauxová: Roky

Je-li centrem nás samých paměť, je třeba ji chránit, znovu ji nacházet, nekonečně rekonstruovat, aby s námi nezmizela ze světa. Filosof Jacques Derrida zachraňoval paměť psaním, nejen paměť svou, ale i těch, kteří nepíšou nebo psát nemohou. Co nelze vyslovit, je možné, dokonce nutné napsat, tvrdil Derrida. Někde v tomto prostoru vypisuje své „paměti“ (mémoires) také Ernauxová, s podobným vnitřním puzením a touhou nějak zachovat, co nemá a nesmí zmizet.

Autofikce dvaaosmdesátileté nobelistky jsou považovány za zakládající vzor tohoto „žánru“, ale též za příklad vlivného feministického psaní, které se nebojí popisovat třídní rozdíly. Jsou to knihy plné paměti, a přece v nich jen výjimečně narazíte na sentimentalitu. Psaní žene jiná snaha, jak to v knize Roky v aktuálním českém překladu říká sama Ernauxová: „…zachytit něco z odrazu kolektivní minulosti, promítané na plátno individuální paměti.“

Související články

Výběr článků

Načítám