Hlavní obsah

Nad koncertem: Čisté písničkářství Ane Brun

Právo, Bianca Bellová, SALON

Na začátku dubna navštívila Prahu již podruhé skandinávská hudební diva Ane Brun. Slušně zaplněné Akropoli přijela představit svou novou desku When I’m Free.

Foto: Profimedia.cz

Ane Brun

Článek

Ane Brun (vlastním jménem Ane Brunvoll) se narodila roku 1976 v norském Molde, ale někdy od roku 2000 žije ve Švédsku, kde také načala svou hudební kariéru. Po debutovém albu Spending Time with Morgan následovalo osobnější a drsnější A Temporary Dive, kde už se naplno projevil Anin rukopis: delikátní hudba a texty s lyrikou, která míří přímo na solar. Citlivé hudební aranže, suverénní soprán se snadno rozpoznatelným andělským zabarvením, kterým se neohroženě pouští do hlubin lásky i erotiky – jako v písni The Fight Song: Osedlám tě / oběma koleny ti stisknu slabiny / a ty mě necháš, necháš / na sobě jet / Přitáhnu ti hřívu tak silně, jak jen dokážu / prsty svých křečí stažených rukou ti zasunu do úst / dokud nezastavíš, pak zkusím seskočit / I když stále visím na částech tvého těla…

Album A Temporary Dive jí přineslo mezinárodní uznání i koncertování v Evropě, Spojených státech či Japonsku. A přišel soubor deseti duetů Duets, spolupráce s Peterem Gabrielem či jazzovými Koop a několik dalších autorských alb včetně zatím posledního When I’m Free.

Ane Brun bývá pro svou hudební invenci, éteričnost, citlivost a nekonvenčnost srovnávána s Kate Bush; pro jistou melancholičnost se nabízí i silná afinita s Islanďankou Björk. Pro ty, kteří nehledají škatulky (použití analogií je ale často nevyhnutelné, protože snažit se psát o hudbě je stejně smysluplné jako snažit se dýchat lokty), je Ane Brun představitelkou toho nejlepšího z čistého písničkářství; v čele jejího domácího oltáře stojí písnička s výraznou melodií i textem.

Jak tomu tak bývá, nejsilnější v kramflecích je, když přijde na lásku a vztahy. To jí ovšem nebrání se angažovat i ve společenské problematice, například v boji za ženskou rovnoprávnost či proti změnám klimatu.

Pražské vystoupení Ane Brun s jejím šestičlenným ansámblem (dva bubeníci, dva klávesisté, basista a houslistka, nicméně téměř všichni průběžně alternovali u dalších hudebních nástrojů) bylo nepochybně jedním z vrcholů zdejší koncertní sezóny. Publiku se dostala jak pořádná dávka hudby z nového alba, tak i všechny starší hity jako Daring to Love, These Days, Do You Remember, Oh Love či To Let Myself Go. Ane si střihla i povedený cover Halo od Beyoncé.

Sešly se naprostá hudební profesionalita, pokora, úsporné řešení scény i světel a především emocionální a empatický projev samotné zpěvačky, která se s publikem navzájem donesla až k extatickému závěru, jenž připomínal seanci, kde severské božstvo sestoupí k lidu, aby ho uvedlo do transu a zanechalo ho roztoužené nesdělitelným – a pak se zas odebralo do Valhaly.

Jakkoliv je síla živého koncertního vystoupení nepřenositelná, bylo by pro českého posluchače nepochybně obohacující, kdyby tvorbu Ane Brun objevila i česká rádia.

Související témata:

Související články

Bianca Bellová: Za Davidem Bowiem

Na začátku ledna jsem byla s několika přáteli muzikanty na horách a společně jsme nedočkavě vyhlíželi okamžik, kdy mělo vyjít u příležitosti 69. narozenin...

Výběr článků

Načítám