Hlavní obsah

Nad knihou: V tichu slov v prach se obrátíš

Právo, Hana Lundiaková, SALON

Na přelomu tisíciletí jsem se ocitla na ulici. Z koleje, protože ze školy, mě vyhodili. V kanceláři, kde jsem přespávala, už se přespávat nedalo. Bydlel tam totiž jiný ztroskotanec a ten celou noc bojoval na playstationu námořní bitvy. Za svistotu kulek a výbuchů granátů spát nešlo… Onu zimu byly třeskuté mrazy a já nemohla najít útočiště. Shodou náhod jsem ho na krátký půlměsíc nakonec získala v pražské Polské ulici, v podkrovním ateliéru, který sousedil s bytem Pavla Zajíčka.

Foto: Archív nakladatelství Pulchra

obálka Pavel Zajíček: Kniha moří (Pulchra 2011)

Článek

Jednoho rána jsem se probudila, vyštrachala se z ateliéru a vyšla na chodbu. V ten samý okamžik vyšel z bytu také Pavel s nepostradatelnou igelitkou v ruce. Stydlivě jsme se pozdravili a v tom se igelitka v jednom rohu protrhla. Pavel zkontroloval rozsah újmy, a jako kdyby se nic nestalo, pomalu sestupoval po schodech za svým dnem. Pozdržela jsem se, abych si zachovala odstup, a pak pomalu scházela týmž schodištěm. Jako Ariadninu nit jsem sledovala drobné stříbrné střepy, jež pomalu chrlil protržený roh plastiku. Pavel Zajíček je trousil, přirozeně, zasmušile, jako kdyby o tom ani nevěděl… Muselo tomu předcházet velké ničení jakýchsi neznámých zrcadel.

Právě takové rozdrcení zrcadel a z toho vzcházející vytváření cesty k sobě samému tvoří výchozí bod jeho Knihy moří (Pulchra 2011).

Kniha vznikala v Göteborgu během necelých dvaceti dní krátce po Zajíčkově příjezdu do Švédska v roce 1981. Má podobu básnických deníkových záznamů a přes veškerou svou svéhlavost a svévoli připomíná dynamickou pestrou mandalu. Tvůrce je tady více než kdy jindy velkým synestetikem, který je donucen spokojit se s nedostačujícím médiem slova.

Vlastní mandalu si musí vytvořit v místě nového příbytku, jenž se mu spolu s nejbližším okolím zjevuje v podobě hologramu. Žádný neměnný obraz s pevným rámem, toto město na pobřeží moře je spíše psychickým otiskem krajiny, stopou zvnitřnělou mystickým vyklenutím a téměř současným romantickým zborcením dovnitř.

Zajíčkův byt se postupně stává celou, slují, rakví, chrámem i zahradou světa, kde vládne opakované zaklínání věčnosti maskované zacykleným „zíráním do zdi“. A vznikající mandala je neustále rozežírána chaosem, chandrou a démony, kteří mají obcujíce se strážkyněmi vstupních bran volnou cestu až k tomu nejniternějšímu a nejzranitelnějšímu v člověku.

Foto: Milan Krumphanzl, ČTK

Pavel Zajíček není jen básníkem, ale také undergroundovým hudebníkem.

Celá první třetina knihy bodá jako stovky jehliček. Obraznost je tu divoká, vnímání rozjitřeno až na hranici bolesti. Jsme v hájemství rozběsněné subjektivity, rozbásněného podvědomí, v doupěti, kde se exulant a poutník oddává podivuhodně smyslné askezi samoty: Byl jsem ve stínu odcizení. … Do představ vytékala těla do sebe vrostlá jako v krajině lásky, bílý tvorové tekoucí po okně, po rtech, po tvářích, jako řeka tekutý lásky.

V kontextu Zajíčkovy literární tvorby je Kniha moří zřejmě jeho nejotevřenějším, nejhorečnatějším, a proto i nejerotičtějším dílem. Promlouvá mnoha jazyky, tvary, chutěmi a hudbou, která mění svou dynamiku, zahlcuje a náhle unikne jako vlny příboje a opět zahltí, když coby zpěněná moč vnikne do všech otvorů. Je to text upřímný, krutý i něžný, zadržovanou jemností místy upomíná na Demlovy texty o zjevení a smrti.

Na tento intimní labyrint si musíme zvykat postupně. Učíme se pozorovat dění i pouhé zárodky událostí a krajin skrze nesčetněkrát zpřelámanou a zkrucovanou perspektivu.

Realita a irealita jsou negovány a opakovaně se rodící subjekt se znovu a znovu vrací tam, odkud vyšel. Jako by chtěl zasahovat do samotného přelévání času, nasát jeho esenci, a tím alespoň na onu krátkou chvíli přidrzlého tvůrčího „ztopoření“ splynout se stále zcizovaným universem.

Objekty, vjemy a pocity se tu spojují v jakési escherovské systémy. Jsou skutečné jen na papíře, třetí rozměr nemají, proto se jich nelze dotknout, nelze je obejmout – pouze je prožít jako blouznění, vytržení. Slovům a komunikaci je odpírána vyšší hodnota a důvěra v ně je mizivá. Na stěnách se promítají plesnivé „stopy myšlenek“ a omítka, jež se pod jejich tíhou sloupne, se nakonec vždy rozmyje ve slaném kalu plně rozmasturbované samoty. Z hladové, a přesto stále přesycené bytosti básníka se v jedné vteřině stává kajícník, kazatel, kat, mučedník, krysa i krysař. Nenávist stejně jako láska se stávají prostředkem toho nejtěsnějšího spojení s bližními. Nikde se nelze jednoduše zabydlet, nikdy nelze jednoduše přijmout popelec: Chtěl jsem padnout na kolena, ale žádný kolena jsem neměl… Krása tu vyrostla z výsměchu kráse.

Jakožto bonus je do kartonového pouzdra, které chrání tvárnici bibliofilského vydání Knihy moří, zasazeno CD s vypíchnutými úryvky textu. Zajíčkově jako vždy lehce do tuhosti stylizované apokalypticko-kazatelské deklamaci poskytují rytmickomelodické jeviště dva hudebníci – brněnský multiinstrumentalista a skladatel Tomáš Vtípil a baskytarista Michal Koval.

Výběr textových zlomků na nahrávku a jejich přehledné členění mohou napomoci při prvotním porozumění ne snadno proniknutelné poemě. Nahrávka jako celek však působí poněkud uhlazeným dojmem, a to především v závěrečné třetí části. Můžeme to pociťovat jako rozpor s nespoutanou živelností a, řekněme to, vlhkostí a geniální zvrhlostí díla, které patří k nejlepším textům autora nejednou citované podzemní výzvy: Přiznáváme se k atentátu na nelidskost, přiznáváme se k úchylce, přiznáváme se k šílenství, přiznáváme se k nevědomí, přiznáváme se k jinakosti… (Mařenická kniha, 1977)

Související témata:

Výběr článků

Načítám