Článek
Navíc autorka doma v Polsku oceněná hned několika cenami Nike, zároveň ale konzervativními kruhy kritizovaná za přístup k polským dějinám, za to, jak otevřeně mluví o polské kolonizaci Východu, nevolnictví nebo pronásledování židů. Autorka, o níž i někteří čeští recenzenti prohlašovali, že její knihy jsou moc ženské, moc ekologické a moc magické.
Já je četla všechny. Včetně velkého úryvku v literární příloze El Paísu z její autobiografie, která ve Španělsku vyjde co nevidět. Některé romány mám ale i v češtině, jako třeba Denní dům, noční dům. Ten změnil můj pohled na to, jak se dá psát o nedávné historii, o pocitu hranic a jejich překračování, o snech a náboženství. Vždycky mi imponovalo, jak je její psaní živelné, plné nezkrocené obraznosti. Ta někomu může připadat i nepřehledná. V El Paísu Tokarczuková vzpomínala, že když do polského nakladatelství poslala už coby zavedená autorka rukopis knihy Běguni, odepsali jí dotazem, jestli si nepopletla soubory v počítači, nebo je nějak nezpřeházela. Ujistila je, že ne, a loni za Běguny získala Mezinárodní Man Bookerovu cenu.
Přestože ona sama působí pro své názory a postoje jako ikona ženského psaní, mně se na jejích knihách líbí, že dává stejný prostor mužskému i ženskému světu – i když většina hlavních protagonistů jsou ženy, upozorňuje jako správná jungiánka, že oba principy by se měly snažit nalézt rovnováhu.
Ve své autobiografii píše, že ji povolání psycholožky leckdy nudilo, neměla trpělivost poslouchat nářky svých klientů a měla chuť jim říct, že jejich trable jsou nicotné. Přesto se její původní profese do románů otiskla způsobem, který čtenáři umožňuje až terapeutický ponor do podvědomí – nejen svého, ale i do podvědomí dějin, které Tokarczuková většinou popisuje a předává, jako by odlupovala vrstvy z jednotlivých událostí hezky jednu po druhé. Ať jde o odsun Němců, ruské sekty, podivné svaté, nebo židovské komunity.
A v neposlední řadě je to čistokrevná magická realistka východoevropského prostoru. Vnímá ho magicky, a zároveň v soudobých či historických reáliích, podobně jako svůj prostor vnímala vlna latinskoamerických autorů v šedesátých letech. Těm se tehdy povedlo vzbudit celosvětový zájem o latinskoamerickou literaturu a snad tahle Nobelovka, udělená zpětně za rok 2018, vyvolá srovnatelný boom i u literatury východoevropské.