Hlavní obsah

Líbánky v Paříži. Fejeton spisovatele Michala Šandy

Poprvé se oženit v sedmapadesáti, nadto s ženou o dvacet let mladší, je čiré bláznovství, říkají jedni. Druzí namítají, že je to rekovný čin hodný celého muže. Ať tak, nebo tak, svorně se shodneme, že když svatební cesta, potom do Paříže.

Foto: DPA/Johanna Hoelzl , ČTK

Hemingwayovo pařížské bydliště

Článek

Moje podnikavá novomanželka je přece jen z jiné generace, pročež vše potřebné zařídila během okamžiku prostřednictvím notebooku. Letenky, hotel, vstupy do muzeí, jízdenky na metro. Samozřejmě že bych to svedl taky, ale neusmíval bych se u toho.

Když jsem ve starosvětsky útulném hotýlku Des Grandes Écoles otevřel francouzské okno, abych se zhluboka nadechl pařížského vzduchu, na dosah ode mne byl zezadu k hotelu přilepený dům s teráskou. V tomhle domě, na téhle adrese rue du Cardinal Lemoine 71 dokončil v roce 1921 James Joyce Odyssea!

Srdce se mi rozbušilo. V literatuře pro mne není důležitější milník než tenhle román. Neexistuje jiná kniha, ke které bych se po celý život opakovaně vracel a pokaždé byl odměněn úžasem. Tady Joyce napsal: A srdce mu bušilo jak divé a ano řekla jsem ano chci Ano. Nato odložil tužku a ta se po stole skutálela a spadla na zem a paní Joyceová se rozkřikla: „Nedělej mi tu binec!“

Inu, milý Joyce už nebyl čerstvým novomanželem, aby ho místo hudrování pohladila po ruce a řekla „Pojďme do L’Epoque na večeři!“, jako to řekla manželka moje.

Zatímco jsem se ládoval cassouletem, všiml jsem si naproti jakési pamětní desky, ozářené pouliční lampou. V mezičase jsem se pokusil být za světáka a v tabletu rozkliknul Pohyblivý svátek, abych svou ženu poučil o tom, co ona zná beztak mnohem lépe, protože na rozdíl ode mne už v Paříži byla. Oko mi okamžitě padlo na větu: Psací pokoj v hotelu bych pustil, takže by zbývala jen činže v rue du Cardinal Lemoine 74 a ta je nepatrná. Bingo!

Na pamětní desce bylo uvedené, že v letech 1922–1923 tu žil Ernest Hemingway. Můj erbovní spisovatel. Popravdě, jeho romány stojí za bačkoru, byl mistrem menších formátů. Povídky jsou jako řemen, zrovna tak novela Stařec a moře.

Nad knihou Ernesta Hemingwaye: Smrt na dosah ruky

SALON

V nábožně povznesené náladě jsem kráčel noční ulicí kardinála Lemoina, jehož přínosem pro lidstvo bylo ustanovení presumpce neviny, a nemohl tomu uvěřit: Hemingway, Joyce a já…

Francouzi si svých historických osobností náležitě považují, jsou si vědomi, že strom bez kořenů se při prvním vánku skácí. Pamětní desky najdete po celém městě. Moudře jsou z bílého kamene, za šutr totiž ve sběrných surovinách nedostanete ani halíř, ani sous, ani cent.

Dodnes je mi na zvracení, když si vzpomenu, jak v Praze ukradli desku připomínající hrdinu odboje Zelenku-Hajského a jeho rodinu povražděnou nacisty proto, že byla z bronzu.

Ale zpátky do Paříže

Pršelo a Eiffelovka byla v mracích, což jsem kvitoval s povděkem a nemusel se ztrapňovat a přemáhat závrať z třísetmetrové propasti pode mnou. Místo na věž jsme vyrazili za uměním do Centre Pompidou. Zdejší vyhlídková terasa je, co se výšky týká, tak akorát. Poblíž nás stál muž v černém pršiplášti, jinak nikde nikdo. Kapky deště se rozstřikovaly o poprsí ležící dámy. Ukázal jsem na ni prstem: „Henry Moore.“ Nikoli dáma, ale sochař.

Foto: Profimedia.cz

Socha Henryho Moorea u Centre Pompidou

Sotva jsem to dořekl, muž zmizel, což nás nijak nepřekvapovalo, naše cesta totiž byla neuvěřitelná od samého začátku. V letadle s námi letěl Gérard Depardieu. Pravděpodobně už ho semílají boží mlýny kvůli hrátkám s Putinem. Už to nebyl ten borec ze stříbrného plátna, ale rozkydlá sádelnatá koule v kolečkovém křesle.

V Centre Pompidou je k vidění spousta obrazů a objektů, co položily základ modernímu umění. Mezi tím úplně nejmodernějším je ovšem i spousta veteše.

Z Čechů jsou zastoupení pouze Jiří Kolář a Jindřich Štyrský. Podle mého názoru by se ve zdejší expozici určitě neztratili ani Josef Lada, Kurt Gebauer anebo Eva Kmentová.

Náhle galerijní ticho protnuly sirény a záchranáři obklopili nehybné tělo ležící na chodníku. Byl to onen muž, co záhadně zmizel z vyhlídkové terasy.

Nešťastník se pravděpodobně málo odrazil nebo mu v dešti podklouznula noha a spadl na prosklený tubus venkovních eskalátorů, a teprve z něj se zřítil na zem, a proto nezemřel bezbolestně během okamžiku, jak si naplánoval.

Moje žena se rozplakala. Já nevím. Neprodlužují záchranáři zbytečně jeho umírání, neměli by ho nechat odejít v klidu? A pokud ho vytáhnou hrobníkovi z lopaty, bude rád a vděčný, anebo naopak zoufalý?

„Všechno se dá nějak vyřešit,“ zavzlykala moje žena, protože je mladá a svět ještě vidí optimisticky.

Co tím chtěl básník říci? Michal Šanda ke stému výročí narození Charlese Bukowského

SALON

Nešťastná láska nebo dluhy z kasina se vyřeší, ale třeba jen nechtěl umírat po špitálech. Rakovina v posledním stádiu se řešit nedá. A co když to byl šmejd a dobře mu tak a za slzy nestojí? Co se lidstva týče, pomalu, ale jistě začínám zastávat presumpci nelítosti. Hňupové to jsou.

V Louvru jako by existoval jen jediný obraz. Na něj se stojí fronta a čekající mají ruce zvednuté a v nich mobily a cvakají fotku za fotkou, a když se konečně dočkají, v lepším případě si Monu Lisu vyfotí ještě úplně zblízka, přestože si mohou koupit katalog.

V horším případě si s ní dotyčný pořídí selfíčko, ve své omezenosti nevěda, že selfíčkem se světově významnou ikonou definitivně stvrdil vlastní bezvýznamnost.

Ale zpátky k literatuře

V Paříži se o literární historii doslova zakopává na každém kroku. Restaurace Le Petit Saint-Benoît mě už zvenku zaujala ošuntělostí, připomínající legendární vídeňské café Hawelka. Nad naším stolkem visel zarámovaný přípis Borise Viana. Okolní stěny zdobily podepsané fotografie Jeana-Paula Sartra, Simone de Beauvoirové, Marguerite Durasové, Sempého, Yvese Montanda a dua Jane Birkinová a Serge Gainsbourg. Jacques Prévert na jaře 1968 nakreslil pro malého Benoîta kytku a rozčepýřeného ptáčka. Samá hvězda. Ocitli jsme se v nebi. A bezmála nebeské bylo i vepřové žebírko v karamelové krustě s rafinovaně peprnou omáčkou a bramborovou kaší.

Foto: Profimedia.cz

Kylian Mbappé

Hvězdou největší je ovšem v Paříži dnešních dnů Kylian Mbappé. Jeho dres s číslem 7, v němž čutá fotbal za Paris Saint-Germain, nebo ten reprezentační s desítkou na zádech visí doslova všude, v každém stánku a prodejně cetek. S rukama triumfálně zdviženýma je na billboardech v metru, a není divu, v Kataru právě probíhá mistrovství světa a Francouzi obhajují titul. V úvodním utkání proti Austrálii trefil v 68. minutě po centru Dembélého hlavou míč za záda soupeřova gólmana – Mbappé.

„Gól!“ vykřiklo osazenstvo natřískané hospůdky L’Epoque.

Pohlédl jsem naproti na Hemingwayovu pamětní desku a zasypal svou ženu polibky, protože líbánky, přece. Je t’aime.

Související články

Velkopodnikatel Havlíček. Sloupek Michala Šandy

Dvousté výročí narození Karla Havlíčka Borovského bylo řádně oslaveno ve všech médiích, seriózních i bulvárních, a dokonce se našli mnozí, co mu osobně došli...

Výběr článků

Načítám